Tussen de felgekleurde attracties hangt een groot, geel bord met de zwarte letters: “Bier €2,50”. Een pijl daarboven wijst naar een bar waar het bier te koop is. Deze bierreclame heeft op de kermis gehangen die afgelopen maand in Hilversum stond.

Alcohol is al slecht voor volwassenen, die volgroeid en wel zijn. Laat staan voor de vele jongeren die rondlopen op de kermis. Niet alleen het lichaam van een kind is nog aan het groeien. Ook zijn de hersenen nog volop in ontwikkeling. Zolang deze processen bezig zijn, heeft alcohol een negatieve invloed op de groei. Wat later voor problemen kan zorgen.

Kinderen horen niet in aanraking te komen met alcoholische dranken, maar door reclame te maken op een populaire plek voor minderjarigen maak je hen nog extra nieuwsgierig dan dat ze al waren. Zo is er een onderzoek gedaan naar het gedrag van kinderen na het zien van een alcohol reclame. Dit experiment is uitgevoerd door de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente, in opdracht van Stichting Alcoholpreventie. Het resultaat van het onderzoek is dat jongeren na het zien van een alcohol reclame daadwerkelijk meer zin krijgen in alcohol.

Regels tegen alcoholreclames bestaan al, maar deze gelden alleen voor de televisie. Zo is er een regel die luidt dat er geen reclame gemaakt mag worden bij programma’s waar minimaal 25 procent van de kijkers minderjarig is. Op de kermis liepen haast alleen maar mensen van onder de 18 jaar. Toch hing hier een bierreclame. Waarom gelden daar dan geen regels voor? Terwijl de kans groter is om op de kermis aan drank te komen dan thuis voor de tv.

Ik snap dat de verkopers van het bier graag reclame voor hun drank maken. Maar doe dit dan op een andere plek. Niet op een kermis die volstaat met minderjarigen. Je zou maar al die groei en- hersenbeschadiging op je geweten hebben, alleen omdat je meer bier wilt verkopen.