Het negende seizoen van het Bijbelcafé in de bibliotheek is weer begonnen. Het Bijbelcafé wordt georganiseerd door de bibliotheek in samenwerking met de Regenboogkerk. Jurjen Zeilstra is predikant bij de regenboogkerk en geeft ook lezingen bij het Bijbelcafé. Een interview met hem.

U werkt al sinds 1993 in Hilversum, dus u kent het geloof in Hilversum best wel goed, maar hoe staat het met het geloof in Hilversum?

Ja dat is een goede vraag. Ik ben hier al een tijd en ik denk dat ik al veel ervaring heb maar ‘het geloof’ in Hilversum: dat weet ik niet, het is zo verschillend. Hilversum is wel een sterk geseculariseerde plaats, het is niet de Veluwe en niet de Biblebelt. Als op zondag de kerken beginnen is het erg rustig op straat tenzij het koopzondag is. Omdat Hilversum toch wel een redelijk grote plaats is zijn er gelukkig nog wel genoeg mensen lid van de kerk die ook echt actief participeren waardoor het gemeente leven wel goed in stand gehouden kan worden. Maar het is echt wel zo dat procentueel Hilversum toch wel een van de meest geseculariseerde plaatsen van Nederland is. Dat wil niet zeggen dat er geen betrokken mensen zijn want vanuit mijn perspectief zie ik dat er echt wel groepen betrokken mensen zijn in de kerk en dat vind ik toch wel erg waardevol. We zijn ons ook wel bewust dat wij ons zelf als kerk ook naar buiten moeten keren. Daarom houd ik bijvoorbeeld ook lezingen in de bibliotheek zodat we een breder publiek bereiken dus niet alleen mensen die naar de kerk gaan, maar ook ongelovige mensen.

En waarom denkt u dat ongelovige mensen het toch interessant vinden om naar zo’n lezing te komen?

Omdat een heel stuk van onze cultuur wortelt op het gebied van religie en kerkelijke vormgeving. Dat kun je niet ontkennen want dan zou je een heel stuk van de West-Europese geschiedenis weg knippen. Maar ik wil mensen ook laten zien dat die thema’s niet alleen van vroeger zijn maar ook iets herkenbaars van nu. Het gaat ook over omzien naar elkaar en betrokkenheid.

U werkt bij de Regenboogkerk, die zichzelf op de site protestants noemen. Maar u geeft  lezingen over Heiligen en Hilversum en dat is dan weer niet protestant?

Toch wel! Ons idee van heiligen is natuurlijk niet dat de paus het heeft goedgekeurd. Wij vinden gewoon: heiligen zijn mensen die indrukwekkende dingen hebben gedaan in naam van het geloof, voor mensenrechten of voor zwakken in de samenleving zijn opgekomen. Het gaat ons niet om het aureooltje, maar het gaat meer om waar iemand voor staat.

Zou u zichzelf meer protestants of oecumenisch voelen?

Mag daar een streepje tussen? Ik voel me protestants-oecumenisch. Er is een Jezus en er is een God wat mij betreft dus dan is er ook één kerk. Dat die kerk verschillende tradities kent en dat er helaas kerkscheuringen zijn, dat betekent niet dat het kernidee dat er 1 kerk is per definitie is aangetast, dat betekent juist dat we dat weer iedere keer zichtbaar moeten maken. En dat kan door onze eigen houding.

Het onderwerp van het Bijbelcafé is dit jaar ‘Heiligen en Hilversum’ hoe bent u bij dat onderwerp gekomen?

Wij hebben een jaarthema en dat is heiligen. Dus vonden we het leuk om verschillende studiebijeenkomsten voor iedereen aan te wijden in de bibliotheek. Om te laten zien dat die heiligen heel belangrijk, grondslag leggend  werk hebben gedaan, ook voor de cultuur van vandaag en ook voor Hilversum.

Herkent u zich ook in een heilige?

Ja, bijvoorbeeld Franciscus van Assisi. Daar heb ik inhoudelijk en spiritueel wat mee. Ik vind de eenvoud van Franciscus en ook die liefde voor mensen die het moeilijk hebben heel mooi. Gedreven streven naar vrede, dat spreekt mij heel erg aan maar ik moet wel heel erg eerlijk bij zeggen: Franciscus gaf al zijn bezittingen op en werd een bedelmonnik, dat vind ik best moeilijk.

De huidige Paus heet ook Franciscus, vind u hem ook een inspirerend persoon?

Ik vind hem een inspirerend persoon en ik vind het ook heel knap wat hij doet. Maar ik zie ook wel dat hij het heel moeilijk heeft, want ik denk dat hij zeker in het Vaticaan wordt geconfronteerd met een instituut dat helemaal niet flexibel is. Het Vaticaan is natuurlijk zo traditioneel opgezet en zo sterk institutioneel verankerd. Het is eigenlijk net een olietanker die je een graad wil laten afwijken van de koers. Het is heel erg moeilijk om het Vaticaan zich te laten aanpassen aan de moderne tijd. Ik ben niet per se tegen traditioneel, maar als de inhoud niet actueel is dan zijn we bezig met een museum.