HILVERSUM – De Hilversumse gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering van 27 maart het bestemmingsplan ‘Verbreding A27 Hilversum, Tracébesluit A27/A1’ vastgesteld. Hiermee gingen ze akkoord met de verbreding van de deze weg.

Burgemeester Broertjes vertelde afgelopen raadsvergadering dat de raad werd voorgesteld om het bestemmingsplan vast te stellen zonder exploitatieplan. ‘De fracties van Leefbaar Hilversum en Hilversums belang hebben een voorbehoud gemaakt. Alle overige fracties reageren positief.’ Verder had niemand meer behoefte aan een stemverklaring en was het agendapunt afgehandeld.

De minister van Infrastructuur en Milieu stelde het Tracébesluit ‘A27/A1 Utrecht Noord – Knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten-Spakenburg’ al eerder vast. Het besluit is in 2016 onherroepelijk geworden. Daardoor was de verbreding van de A27 Hilversum al mogelijk.

Door de verbreding kan het verkeer beter doorstromen en behoren de files, die twee jaar geleden nog door Rijkswaterstaat gemeld werden, tot de verleden tijd. Verder is de aansluiting van Hilversum op de A27 verbeterd. Tijdens de werkzaamheden werd er rekening gehouden met de omwonenden. Zo werden er geluidswanden geplaatst en werd er dubbellaags zoab, een stiller asfalt, gebruikt.

Anneke Koens, eigenaresse van een Bed & Breakfast in de buurt van de snelweg, vond het geluid het nadelige aan de verbreding, ‘maar voor de verbreding hoorden we de snelweg hier ook al.’ Verder vindt ze de verbreding voordelig. ‘De verbreding is vooral handig en zorgt ervoor dat er nauwelijks meer file is.’