Wijnand den Uyl en Bert-Jan Koekkoek maakten Monopoly ’t Gooi, na twee maanden zijn de drieënhalf duizend exemplaren al bijna verkocht. Bert-Jan Koekkoek vertelt in een hotel over hoe hij het spel maakte.

De variant van het meest gespeelde bordspel ter wereld ligt op tafel. Met een trotse blik laat Koekkoek het bord zien. “Wijnand den Uyl, eigenaar van Intertoys Bussum, is een goede vriend van me en kwam meer dan een jaar geleden op het idee om een Gooise editie van Monopoly te maken. Ik wist niet eens dat dat kon.” En zo begonnen de vrienden aan “een hele klus”.

Toen het idee er was hebben ze Identity Games benaderd. “Je begint met Identity Games benaderen, zij hebben een licentie van Hasbro, je mag namelijk niet zomaar zo’n spel maken. En dan moet je, om het kort door de bocht te zeggen, licentiekosten aan Hasbro betalen. Dan begin je eigenlijk heel simpel met hoe wij hier nu zitten: met pen en papier. Wat moet er op welke plaats komen?”

Dat bleek een moeilijke klus. “We hebben onze eigen wishlist gemaakt.” Die plaatsen moeten dan wel betalen om erop te komen zodat de vrienden de licentiekosten konden betalen. “Een organisatie wil er meestal wel op, maar hebben soms niet genoeg geld. Toch willen we ze er dan wel op hebben, dat maakt het redelijk complex. Commerciële partijen, zoals het poffertjeskraam in Laren, hebben we er ook op staan. Als die ‘ja’ zeggen is het simpel: zij betalen het zelf. Maar waar we bijvoorbeeld ook tegenaan liepen, is dat het poffertjeskraam zegt ‘Ja we vinden het heel leuk hoor, wat jullie doen, maar we doen niet mee. Veel plezier.’” De uitdaging is dus om partijen te vinden die willen meedoen en dus betalen.

Ondanks dat is Koekkoek wel tevreden. “Ik ben voor 80% tevreden, er zijn een paar dingen die erop staan die van mij niet hadden gehoeven. Je moet een keuze maken tussen het commerciële belang, het spellen maken en verkopen, en of het een leuk spel is voor de speler. Daar gaat veel tijd inzitten.”

Met het geringe aantal overgebleven spellen verwacht Koekkoek de kerstdagen net door te komen. “Achteraf gezegd had ik gezegd: had er maar vijftienhonderd meer besteld.

Het resultaat is er, maar Koekkoek heeft het wel onderschat: “Ik zou het wel nog eens doen, omdat ik de verkoopresultaten goed zijn en het leuk is om met zo’n doos onder je arm langs de ondernemers te gaan. Het geeft veel energie om met ondernemers te zitten die enthousiast zijn voor jouw idee. Wat ik misschien onderschat heb, maar dat was ook wel weer leuk en leerzaam, is dat je alles op je bordje krijgt. En je hebt gewoon met veertig, vijftig, partners te maken die soms ook vragen of wensen hebben. Dat maakt het complex.”

Niet alleen de ‘straten’, hebben Koekkoek en Den Uyl bedacht, ook de kans-  en algemeenfondskaarten. “De meeste sponsors die zeggen altijd ‘u ontvangt van mij wat.’ Ik zeg ‘Het is veel leuker als om te zeggen “Laat al je huizen schilderen door schildersbedrijf X, betaal vijftig per huis en honderd per hotel.”’ Dan ben je bijna failliet. Dat soort kaartjes blijven beter hangen.”

Bij de lancering in Singer doneerden de vrienden ook €3.750 aan LINDA.foundation. Koekkoek heeft daar twee redenen voor. “Eén: het moest voor ons heel erg Goois zijn: nou is LINDA.foundation natuurlijk niet Goois, het is een landelijk werkende foundation, maar goed, Linda de Mol, als je het zo een beetje bekijkt is natuurlijk wel heel erg Goois. Twee: Waar zij voor staan: zij geven cadeaucheques aan arme kinderen. Die krijgen vijf cheques, onder andere eentje van de Intertoys, dus daar hebben we ook weer een link mee, en dan mogen de kinderen echt mooie cadeaus uitzoeken.”

Van de drieënhalf duizend exemplaren zijn er nog maar driehonderd over. “Ik denk dat we volgend jaar nog wel verder gaan want wij zien nog wel mogelijkheden om links en rechts wat deuren te openen. 

http://www.gooischspel.nl/