Live Hilversum, de citymarketingorganisatie die Gemeente Hilversum wil opstarten, zal vanaf begin 2018 actief zijn. Zo blijkt uit het voorstel dat op 22 november ter sprake kwam tijdens de commissievergadering. De commissievergadering leent zich voor partijen als gelegenheid om hun mening op tafel te leggen. Het doel van de citymarketingorganisatie is om Hilversum opnieuw op de kaart te zetten als Mediastad en Verhalenfabriek van Nederland.

In het jaarplan, onder andere opgezet door wethouder Wimar Jaeger (D66) en beleidsmedewerker Anne Visser, wordt duidelijk waar de prioriteiten van de citymarketingorganisatie in het opstartjaar zullen liggen. De begroting voor deze stichting bedraagt bijna negen ton. Het doel van de stichting is om de (creatieve) economie te versterken en een levendig centrum te stimuleren. Voor het opstartjaar betekent dit onder andere merchandise verkopen in de “Hilversumstore”, gelegen op het Stationsplein, het uitbouwen van de Media Mile, een interactieve route door Hilversum en nieuwe projecten initiëren om financiering aan te trekken. Dit is een greep uit de meest zichtbare gevolgen van Live Hilversum. Achter de schermen wordt nader onderzoek gedaan en wordt gekeken naar het proces en succes van de citymarketingorganisatie.

Bianca Verweij (SP) is vooral benieuwd naar het financiële plaatje van de citymarketingorganisatie. “Organisaties als deze hebben altijd geld nodig, en het is publiek geld dat wij schenken. We hebben het gezien met de Vorstin, ze maken er een rommeltje van.” Volgens Verweij is het belangrijk dat de gemeente zeggenschap houdt over de organisatie zolang er publiek geld heengaat, zodat het geen tweede Vorstin wordt. “Een uitvoeringsorganisatie is een zelfstandig monster”, vult Jan Kastje (GL) aan.

“Soms leidt een goed idee tot een slecht verhaal”, aldus commissielid Michiel Eerenberg (HvH) over de citymarketingorganisatie. Eerenberg noemt goede coördinatie de sleutel tot een succesvol Live Hilversum. Hij adviseert: pas op de plaats. “Zoals Eberhard van der Laan ooit zei: het plan moet door de wasstraat.” Het voorstel is volgens hem nog niet waterdicht, mede door een niet sluitende begroting. De praktische citymarketing, gericht op de Hilversummer, vervaagd. Met praktische citymarketing doelt Eerenberg op het verbeteren van parkeergelegenheid en andere praktische problemen.

Frits Vogel (VVD) en Annemarie den Daas (D66) zijn positiever over de gepresenteerde plannen voor 2018. “Belangrijk is wat we realiseren, trotseren en uitdragen” vindt Vogel. Vogel is minder positief over het feit dat acquisitie geen kerntaak is van de citymarketingorganisatie in het opstartjaar. Volgens Vogel moet het verbinden van de culturele- en zakelijke sector juist een prioriteit zijn. Den Daas vult hem aan, en noemt dit moment cruciaal om iedere Hilversummer te betrekken bij het proces. “Juist alle betrokkenen in de stad willen nu inhaken. Het opstartjaar leent zich daar perfect voor, waarom zou je daarmee wachten?”

Wethouder Wimar Jaeger (D66) had het volgende op de kritiek te zeggen. “Wat acquisitie betreft: er wordt gekeken naar een plan om dit eerder in te voeren. Dat gezegd hebbende, moeten wij oppassen met Hilversum een uithangbord maken voor ondernemers.” Vervolgens kaart hij de pijnpunten aan over de financiering. “De stichting zal nooit volledig uit particulieren bestaan, en dat is ook niet wenselijk. De citymarketingorganisatie is namelijk van publiek belang. Ik wil duidelijk maken dat de gemeente inspraak heeft bij de citymarketingorganisatie, en daarom geen tweede Vorstin zal worden”, aldus Jaeger.

De besluitvorming zal plaatsvinden op 6 december, tijdens de raadsvergadering.