Hilversum. Mediastad. Ze staan synoniem voor elkaar. Vraag een willekeurige Nederlander iets van Hilversum te noemen en het zal 99% van de tijd te maken hebben met media. Hilversum past in het rijtje Yin en Yang, Peppie en Kokkie. Maar het is tijd voor Hilversum om volwassen te worden en het juk van mediastad van zich af te werpen.

Hilversum worstelt al jaren met haar imago. Wat levert het Hilversum nou eigenlijk op die titel mediastad? Veel dagjestoeristen? Nee. Overvolle hotels? Ook niet. Het lijkt een tamelijk waardeloze titel. Hilversum Citymarketing geeft komende jaren 2,1 miljoen euro uit. Waaronder aan de Mediamile. Een interactieve tocht die van het station naar het mediapark gaat. Buiten enkele meters op de Groest en een bezoekje aan Mout is er weinig city aan deze tocht van de Citymarketing. Er wordt met een grote boog langs het centrum van de stad gelopen. Door troosteloze wegen waar alleen hardrijdende auto’s langskomen. Schaamt de Citymarketing zich soms voor Hilversum? Het is wederom een voorbeeld van de identiteitscrisis. Het mediapark is welbeschouwd niet meer dan een afgelegen eiland dat toevallig binnen de grenzen van Hilversum valt.

En de naamsbekendheid van Hilversum dan? Hoor ik u zeggen. Ik zou u willen adviseren om eens op Twitter op de zoekterm Hilversum te zoeken. De kans is nihil dat iemand het over de Groest of de Mout heeft. Of over de mooie wandeling langs het stadscentrum. Nee, Hilversum wordt geassocieerd met geld, bombastische tv studio’s. John de Mol die voor astronomische bedragen iedereen binnenhaalt. De ‘Hilversumse’ kliek staat symbool voor veel van wat de Nederlander verafschuwt. Rijk patsergedrag, een gesloten instituut ver weg van het ‘gewone’ volk. Wil je als stad daarmee bekend staan?

Het is tijd voor de Hilversummer om zich uit te spreken. De inwoners moeten laten zien dat het hun stad is en niet die van John de Mol. Blijft Hilversum krampachtig proberen zich te profileren als mediastad? Spendeert het nog miljoenen aan de identiteitsworsteling die het al jaren ondergaat? Of kiest de Hilversummer voor zichzelf. De miljoenen aan verbeteringen in de stad uitgeven. In plaats van een toch naar de enclave die het mediapark heet. Zo zijn we eindelijk van de eindeloze discussie en het gedoe af.