In mijn jongere jaren heb ik het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid vaak bezocht. Een programma presenteren, leren over de mediageschiedenis, zingen bij het tv-programma Toppop en testen hoe mediawijs je eigenlijk bent. Je kunt het allemaal doen bij de Beeld en Geluid Experience. Maar omdat de Experience inmiddels behoorlijk verouderd is, krijgt de tentoonstelling een nieuw jasje.

Sinds 2006 kun je De Experience van Beeld en Geluid bezoeken, hij is inmiddels dertien jaar oud en het gaat nu vooral over tv en radio. “En dat was in die tijd ook het doel, want wij zijn het archief van radio en tv”, vertelt Corine Lindenbergh. Zij is de projectmanager van de nieuwe Experience, die na de verbouwing door het leven zal gaan als het nieuwe Beeld en Geluid Museum. “Daarnaast hebben we nog heel veel collecties. De Experience is gemaakt om te laten zien wat er allemaal in dat archief zat. Maar de eerste iPhone was er bijvoorbeeld in 2007, Vlak na de opening.”

Actueel blijven
Als je nu door de Experience loopt merk je dat sommige dingen relatief gezien wat verouderd zijn. Zo kun je zingen in de studio van Toppop, een muziekprogramma dat voor het laatst in 1988 op de buis was. Ook is er niets te zien van social media of streamingdiensten, dit zijn media die pas populair zijn geworden in de afgelopen zes jaar.
Waarschijnlijk blijft er ook na de opening van het nieuwe museum veel in rigoureus tempo veranderen. Hoe gaan Lindenbergh en haar collega’s daarmee om? “Daar hebben we veel over nagedacht. Die snelle verandering is op twee fronten aan de hand. Qua technologie gaan de ontwikkelingen snel, maar ook op het gebied van inhoud. Voor dit laatste hebben we een redactie ingesteld, die twee keer per jaar een update uitvoert.”
Verder kan er op inhoudelijk gebied nog niet veel verteld worden. “We zijn nog niet in een stadium dat we veel kunnen delen. We weten wel waar het helemaal over gaat, het masterplan is geschreven. Dit moeten we nu verder gaan ontwerpen en uitwerken. Alle visuals zijn nog heel erg op schets-niveau.”

De ring
Alle bezoekers die naar Beeld en Geluid komen voor de Experience krijgen een ring.
Het principe is dat je een eigen profiel aanmaakt en de ring scant bij elk onderdeel van de tentoonstelling, zo weet Beeld en Geluid wie je bent en heb je een virtuele gids. Alle filmpjes die je bijvoorbeeld maakt tijdens je bezoek, worden vervolgens naar je gemaild.
Lindenbergh: “We zijn er heel trots op. Internationaal is de ring ook vaak gekopieerd, maar we willen met het nieuwe museum een stapje verder gaan. Het wordt een heel gepersonaliseerd museum. Als je samen met iemand gaat, kun je allebei verschillende content te zien krijgen. Dit heeft te maken met je leeftijd en interesses. Het personaliseren gaan we heel erg doorzetten. En in plaats van met een ring denken we erover om dat met gezichtsherkenning te doen. Maar dit is nog geen gesneden koek. We zijn vooral aan het kijken of de technologie van n, goed genoeg is. Want als je zoiets in een museum gaat gebruiken, moet het feilloos werken.”
Beeld en Geluid zal een tijdje gesloten zijn voor de verbouwing, maar hoe lang dat precies is, weet Lindenbergh nu nog niet. “De bedoeling is dat we in 2021 dicht gaan én ook weer open. Verder kunnen we daar nu nog niet heel veel over loslaten.”