HILVERSUM – De ene na de andere auto vliegt voorbij. Kinderen fietsen in grote groepen, waarschijnlijk van school naar huis. En dat terwijl de straat al niet groot is. Aan de lantarenpalen hangen borden met ‘Emmastraat tweerichtingsverkeer? NEE!’ En misschien is dat ook maar beter ook. Het veranderen van de Emmastraat gaat inderdaad voorlopig niet door.

Het tweerichtingsverkeer in de Emmastraat komt er echter uiteindelijk misschien wel. In 2018, na het regionaal stemmen, komt hier een definitieve beslissing over. En waarom? Omdat het tweerichtingsverkeer meer mensen naar het winkelcentrum zou trekken. Maar misschien moet de gemeente zich afvragen of het niet aan de weg, maar aan het centrum zelf zou liggen.

De tweerichtingsweg gaat gepaard met een versmalling van het fietspad en daarom wordt er zo geprotesteerd tegen deze verbouwing. De fietsers worden hier zowat al voor de sokken gereden. Ondernemersvereniging Emmastraat postte dan ook op 23 september 2016 een video op YouTube om dit tegen te houden. Zij opperen niet alleen dat het in de ochtenden erg druk kan zijn, maar ook dat deze weg ‘s nachts, wanneer deze erg onoverzichtelijk is, een racebaan wordt. Het filmpje zorgde er ook voor dat de politiek in Hilversum ingreep. Niet iedereen ging meer in zee met het Emmastraat idee. Beide partijen waren niet bereikbaar voor contact.

In tegenstelling tot de Emmastraat is het centrum rustig. Een verouderd pand, een leeg pand en vele onbekende winkels. Vooral het buiten gedeelte ziet er een beetje vervallen uit. Het binnen gedeelte wordt wel wat voller, maar in de winkels loopt het nog niet echt storm. Het kleine winkeltje op de hoek heeft misschien twee bezoekers, de schoenenwinkel is leeg en in de klompenwinkel is de verkoper de enige tussen de oer Hollandse. Wel zijn er bouwvakkers aan het werk aan het winkelcentrum. Misschien is dat het wat het minder sfeervol maakt, maar ze probeer het in ieder geval op te knappen. “Ja we doen hard ons best om het mooier te maken hier!” Zegt Martin Schippers, één van de bouwvakkers.

Maar een makkelijkere weg zal de meeste mensen niet overhalen om hier te willen winkelen. Ook de mensen op straat valt de leegte op: “Het winkelcentrum wordt niet alleen leger met mensen maar ook leger met winkels”, aldus mevrouw Willemsen, een shopper in Hilversum. Een andere shopper, Jannie van de Loon stemt ook in. “Nee, als die weg gevaarlijk voor fietsers wordt is het, het niet waard om voor die ene extra bezoeker die weg te gaan veranderen.”

Leegte is dus iets wat een winkelcentrum niet kan gebruiken. Legen panden stoten mensen af. Lege winkelstraten stoten weer de volgende mensen af en met het afnemende aantal mensen gaat het afnemende aantal winkeltjes weer gepaard. Zo is hier in het winkelcentrum van Hilversum een cyclus ontstaan. Echter bezoekt de echte Hilversummer natuurlijk nog weleens het centrum. Is het niet voor de grote, is het wel voor de kleine boodschappen.

Terug op het station, dat nog geen kwartier van het centrum vandaan ligt, is het nog wel erg druk. Mensen haasten zich over het plein naar de deuren. Alle mensen steken over zonder dat het stoplicht, dat tussen het centrum en het station ligt, groen is. De weg naar het station is dezelfde weg naar het centrum. De weg naar het station weten de mensen wel, maar de weg naar het centrum zou te veel bochten hebben. Dan zou het toch net lijken alsof het niet aan de weg lag.