Het is elf uur in de ochtend. Je hebt net jouw fiets op slot gezet en doet even de boodschappen bij de HEMA aan de Kerkstraat. Wanneer je later terugkomt staat je fiets er niet meer. Zou die gejat zijn? Nee, de fiets stond op slot aan een lantaarnpaal. Dan schiet het je binnen: het nieuwe fietsparkeerbeleid. Nu moet je helemaal naar de Kerkbrink lopen met je veel te volle boodschappentas en vraagt aan de medewerkers naar je fiets. Ze zijn hem op dat moment net binnen aan het rijden. “Daar zal je hem hebben! Dat is dan 15 euro,” zegt de medewerker. Dit is toch niet de manier om de foutgeparkeerde fietsen tegen te gaan!

GroenLinks Hilversum schreef: “Fietsen in de rekken, zorg dan voor meer plekken!” Dit is in principe het probleem van het nieuwe fietsbeleid van Hilversum. De gemeente begint eerst met handhaven en komt daarna met een echte oplossing voor het probleem. De gemeente is nu al een jaar bezig met het vinden van een geschikte locatie. De stalling zou eerst in lege winkelpanden komen aan de Groest en Zeedijk. Dit ging niet meer door, omdat de panden uiteindelijk toch aan retailers zijn verhuurd. Vervolgens ging de gemeente opzoek naar een locatie om de grond in te gaan. Tijdens de commissievergadering van 31 oktober 2018 bleek dat er nu toch wordt gekeken naar een inpandige oplossing. De gemeente weet overduidelijk niet wat ze willen.

De gemeente hoopt dit najaar een geschikte locatie te vinden voor de ondergrondse stalling. Deze had er toch eigenlijk al lang moeten zijn? De gemeente had eerst een alternatief moeten bieden voor het stallen op straat. Wat betreft de locatie voor de nieuwe fietsenstalling. Neem de plek waar de meeste fietsen zijn weggevoerd.