HILVERSUM – Filmtheater Hilversum besluit het naastgelegen restaurant (voorheen Nolleke) te kopen vanwege ruimtegebrek. Peter Boerenfijn, voorzitter van het filmtheater maakte dat bekend op woensdag tijdens de openingsavond van het jaarlijkse Filmfestival.

Filmtheater Hilversum is ooit ontworpen voor circa 85 duizend bezoekers per jaar. Door het grote succes heeft het theater dit jaar zelfs 130 duizend bezoekers binnengetrokken. Om ruimtegebrek tegen te gaan en om wenselijkheid voor bezoekers te behouden besloot Filmtheater Hilversum het pand van de buren te kopen.

Omdat de koop van het restaurant nog zo vers is zijn de plannen over de inrichting nog onbekend. “We hebben aan onze architect ‘MOOST’ gevraagd wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn met de inrichting van het pand. We gaan eigenlijk nu pas concreet worden en zitten nog heel erg in de ontwikkelingsfase”, aldus Simone Tettero, zakelijk leider Filmtheater Hilversum. Architect MOOST heeft ook het Filmtheater zelf ontworpen en om in de stijl te blijven gaan ze ook een deskundige blik werpen op het ontwerp van het nieuwe gebouw.

Het komt niet vaak voor dat het pand van de buren te koop staat, helemaal niet op het moment dat er ruimtegebrek is. Wat te stellen is, dat dit een unieke kans voor het Filmtheater was. Het pand is op dit moment in eigendom van de Heineken Exploitatie Maatschappij B.V., en woensdagavond is bekendgemaakt dat de deal van de koop is gesloten.

Als het pand van het restaurant niet te koop had gestaan was het theater opzoek gegaan naar andere oplossingen. “Gelukkig hebben we daar niet echt over na hoeven denken. Met dit pand erbij creëren we meer ruimte voor onze gasten en kunnen we geliefde films bijvoorbeeld langer laten draaien”, vertelt Simone Tettero.

In week 42 houdt het Filmtheater een grote brainstormsessie met vrijwilligers en het vaste team. Tijdens deze sessie worden ideeën en wensen besproken om zo de beste plannen voor het gebouw te vormen.