HILVERSUM – “Hilversum heeft altijd een winkelgebied gehad wat gericht was op de regio, dus de winkelleegstand komt hier veel harder aan dan in andere dorpen.” Hilversum ligt met een winkelleegstandspercentage van 13,68 boven het landelijke gemiddelde van 10,21. Maar Floris Voorink, wethouder en VVD-fractievoorzitter, blijft positief gestemd. “2017 is het jaar van de waarheid, we hopen dat de vier jaar hardwerken, eindelijk zijn vruchten gaat afwerpen.”

Op de vraag wat voor leegstand zich in Hilversum bevindt, weet Voorink snel antwoord te geven. “In Hilversum is nauwelijks sprake van aanvangsleegstand (leegstand minder dan één jaar), dit komt omdat er geen plek is om te bouwen. Als er iets wordt gebouwd, is dat pas als er zekerheid is dat het verkocht wordt. Met structurele leegstand (leegstand meer dan drie jaar) hebben we in Hilversum wel veel te maken. Onder andere omdat Hilversum structureel een te veel vierkante meters aan oppervlakte heeft voor het winkelgebied. De leegstand komt natuurlijk ook omdat de gemiddelde tiener zijn of haar schoenen bij Zalando koopt en ik onder andere mijn boeken bij bol.com. Grote bankkantoren komen leeg te staan omdat we tegenwoordig met zijn allen kunnen internetbankieren. Dus deze leegstand gaat met name over de retail en kantoren.“Frictieleegstand (leegstand tussen de één en drie jaar)  hebben we in Hilversum ook veel mee te maken.” Maar volgens Voorink is deze vorm van leegstand niet heel erg. “Als er in een winkelstraat geen panden leeg komen te staan, heb je nooit vernieuwing.” Dus structurele leegstand is een groter probleem dan de frictieleegstand in Hilversum. “Als we kijken naar het centrum van Hilversum, dan is de frictieleegstand behoorlijk terug aan het lopen, als we naar de individuele panden kijken, in het centrum wordt namelijk veel vernieuwd.

“De leegstand staat met name in de aanloopstraten van het centrum van Hilversum. Maar na vorig jaar is het percentage flink gestegen, dit komt natuurlijk doordat de V&D leeg is gekomen. Hierdoor is het aantal vierkante meters aan oppervlakte in leegstand ook hard gegroeid.” Onder andere door de V&D heeft Hilversum in vergelijking met de andere dorpen in het Gooi, een hoog winkelleegstandspercentage. Maar dit is volgens Voorink niet de enige oorzaak. “Hilversum is altijd veel meer een winkelstad is geweest dan de andere dorpen om ons heen. Vroeger woonde ik in Laren en als we dan iets moesten kopen wat niet te in ons eigen dorp te koop was, dan gingen we al gauw naar Hilversum. Dat was voor alle dorpen rond Hilversum hetzelfde. In Hilversum zaten een hele hoop speciaalzaken en die hebben dubbel zo hard te lijden gekregen van het internetwinkelen en de economische crisis. Daardoor is het winkelleegstandpercentage in vergelijking met de andere dorpen in het Gooi, zo hoog”

Maar ondanks het relatief hoge percentage ziet Voorink de toekomst positief in. “2017 is het jaar van de waarheid en we hopen dat we volgend jaar kunnen zeggen dat de vier harde jaren werk aan het centrum van Hilversum hebben geleid tot structureel minder leegstand en meer bezoekers, want meer bezoekers zorgen voor meer potentiële huurders van winkelpanden.” De gemeente heeft meerdere maatregelen getroffen om de leegstand in centrum Hilversum te verminderen. “Ten eerste gaan we het centrum van Hilversum opknappen in alle opzichten. Dat betekent dat we Hilversum schoner, mooier en veiliger gaan maken. Het marktplein is al aangepakt. De oude Eurobioscoop wordt nu een brouwerij en foodhall en er is veel meer cultureel aanbod in het centrum dan vroeger, Gooiland theater gaat bijvoorbeeld veel meer voorstellingen spelen dan voorheen. We moeten zorgen dat de stad aantrekkelijker wordt. Want mensen gaan niet meer naar Hilversum om een spijkerbroek te kopen. Als dat het enige is, bestellen ze het wel online.”

De plannen van gemeente Hilversum gaan niet alleen om het uiterlijk van de stad. Bereikbaarheid en samenwerking tussen de ondernemers is ook essentieel voor de plannen van de gemeente. “Ook gaan we zorgen voor een betere bereikbaarheid en de ondernemers moeten gaan samenwerken. De bereikbaarheid van Hilversum gaan we verbeteren rondom het stationsgebied. Daarnaast zijn we ook bezig met betere fietsvoorzieningen, mensen moeten hun fiets veiliger in de stad kunnen komen en makkelijk hun fiets kunnen stallen. De ondernemers in het centrum, zowel de horeca maar ook voor de winkeliers, moeten veel beter samenwerken. Bijvoorbeeld zorgen dat iedereen op de koopzondag open is, zo trek je veel meer bezoekers. Mensen willen tegenwoordig een dagje uit, daar moeten we op inspelen”