In wijkcentrum De Geus verzamelen zaterdag 18 november ongeveer twintig mensen voor een bijeenkomst van Hart voor Hilversum. De aanleiding is de presentatie van het stedenbouwkundig plan stationsgebied dat plaatsvond op 13 november. Karin Walters geeft deze avond verschillende oplossingen voor concrete problemen.

Fractievoorzitter, Karin Walters, vertelt wat Hart voor Hilversum op dit moment van de plannen vindt. “Op zich vindt Hart voor Hilversum het opknappen van het stationsgebied prima. Vergroenen van het Oosterspoorplein is ook een goed idee natuurlijk. Vergroten fietsenstalling: top idee. Dat hebben we zeker nodig aan de kant van het oosterspoorplein. Betere oriëntatie op het winkelgebied is ook een goed idee.”

Walters is niet alleen positief, over de verkeersinrichting zegt ze: “Hart voor Hilversum mist gewoon een oplossing voor de kleine spoorbomen.” De partij vindt het belangrijk dat de kleine spoorbomen overblijven omdat ze niet willen dat de wijk wordt afgesloten.  

Walters benoemt twee problemen: “Ik wil het even hebben over nu. Elke woensdag en zaterdag staat het vast. Soms vanaf Hilversum-sportpark tot aan de markt. Wat ook een groot probleem is, is een groot gebrek aan fietsenstallingen achter het Oosterspoorplein. Het is gewoon een puinhoop, mensen moeten zich dagelijks ergeren: ‘waar moet ik m’n fiets in godsnaam nou weer kwijt?’ alles wat er maandag is gepresenteerd, begint ná 2021. Het is nú 2017, we hebben nú twee concrete problemen, en er is nu actie nodig.”

Voor het fietsenstallingprobleem heeft ze een oplossing bedacht: “Een grote fietsenstalling, wat mij betreft gratis, zou hartstikke mooi zijn. Daar kan je nu mee beginnen.” Dat het gratis is, is volgens Walters geen probleem: “Dat kost in Tilburg €700.000 per jaar, dat betalen de NS, ProRail en de gemeente. Het gaat ons dus een paar ton per jaar kosten. Dat kunnen we vinden en dan hebben we wel even een groot probleem opgelost.”

Ook heeft Walters een idee voor het oversteekprobleem op zaterdag. Als je de auto’s in blokken laat komen door de stoplichten aan te passen, nemen voetgangers minder risico en stappen dus niet zomaar voor een auto. “Dit kunnen we doen: kost niets, probeer het eens een weekje.” Daarnaast vindt Hart voor Hilversum dat de winkelopeningstijden worden vrijgegeven: “Als winkels op zondag open willen, gaan ze op zondag open. Dat geeft een stukje meer spreiding. Kan je ook gewoon gaan doen: kost niets.”

Een ander doel is om een herkenbare, veilige en obstakelvrije aansluiting te creëren vanaf het station en het Oosterspoorplein naar het centrum van Hilversum. Ook hier hoef je volgens Walters niet te wachten tot project HOV is afgerond: “Maak een stukje bewegwijzering: ‘Naar het hart van Hilversum’. Zet gewoon bordjes neer.”

Een persoon in de zaal vraagt: “Het komt er dus op neer dat jullie in de raad zeggen: ‘Het is niet klaar om over te stemmen want het is nog niet af. Wat je wel kunt doen is dit:…’” “Ja” antwoordt Walters.

Wel benadrukt Walters dat het nu nog om een plan gaat en nog niet om een bestemmingsplan: “Dit kan je op elk moment gewoon in de prullenbak flikkeren en dan gebeurt er helemaal niets.” “23 november is dus de commissievergadering, je kunt inspreken, doet het gewoon. 6 december kunt u op de publieke tribune kijken hoe de stemming in de raad en de betogen over dit plan.”