HILVERSUM – Tussen de snoeren, computermuizen en internetkabels zijn de kinderen druk aan het werk. Op het Roland Holst college in de Hilversumse Kerkelanden houdt CoderDojo in samenwerking met Ziggo informaticalessen voor kinderen waardoor zij in contact komen met verschillende soorten vormen van programmeren.

De les begint met een korte introductie van wat de kinderen allemaal gaan doen. Allereerst gaan de kinderen, allen tussen de 6 tot 12 jaar, een zogenaamd pongspelletje maken. Dit is een spelletje waarbij het doel is punten te scoren door op een stuiterend balletje te klikken. Tijdens de uitleg vliegen de programmeertermen je om de oren, maar de kinderen vinden het super leuk. Tim (11) doet ook mee aan de les: ‘’Mijn broertje had zich hiervoor opgegeven en mij leek t ook wel leuk. Het is gewoon gaaf om een spel te spelen dat je zelf hebt bedacht en gemaakt.’’

Dojo is inmiddels een wereldwijde organisatie die programmeercursussen geeft aan kinderen tussen de 7 en 17 jaar oud. Inmiddels hebben kinderen in Hilversum al lessen gehad over onder andere het bouwen van websites, ontwikkelen van apps, en het bouwen van internetprogramma’s. Vrijwilligster Hanke Wiegand, docente handvaardigheid op het Roland Holst college, vertelt dat de populariteit van dojo’s in Nederland heel erg toeneemt: ‘’Vorig jaar zijn er in Engeland een miljoen ‘microbits’ (kleine chips met ingebouwde sensoren waarmee je kleine apparaatjes kan maken) gegeven aan jonge kinderen, en Nederland is het volgende land waar dat gaat gebeuren. Het Adriaan Roland Holst college is een van de eerste scholen die hiermee gaat werken.’’

Als iedereen zijn pongspelletje klaar heeft, is het tijd om te gaan spelen. Onno (11) is heel blij dat hij zich hiervoor heeft ingeschreven: ‘’Ik vind het echt super gaaf dat ik nu mijn eigen game aan het spelen ben. Ik heb al wel een paar dingen veranderd; ik heb namelijk een paar extra muren toegevoegd zodat de balletjes nog meer gaan stuiteren en het wat moeilijker is om de balletjes te raken.’’ Pepijn (8) heeft het voor zichzelf wat makkelijker gemaakt: ‘’Ik heb wel twintig balletjes toegevoegd en ik heb alle balletjes ingesloten zodat ik heel veel punten scoor. Ik heb nu de meeste punten van al mijn klasgenootjes.’’

Terwijl alle kinderen nog druk aan het spelen zijn, roept de leraar dat het tijd is om met het volgende spel aan de gang te gaan. Willem Schnittfink, docent informatica op het Adriaan Roland Holst college en expert op het gebied van programmeren, vertelt dat de kinderen nu aan de slag gaan met het maken van het beroemde spel ‘Pacman’ ‘’Kennen jullie het spelletje Pacman jongens?,’’ vraagt de leraar aan de kinderen, waarop zij in koor ‘JA!’ schreeuwen. ‘’En wat heb je allemaal nodig om Pacman te spelen,’’ vraagt Willem vervolgens. De kinderen roepen verschillende dingen door elkaar. ‘’Grote monsters, roept iemand in de hoek van de klas. Een ander schreeuwt keihard ‘lange paden waar je met je poppetje kan lopen.’

Veel kinderen hebben moeite om de les te volgen, omdat het maken van het spel pacman een stuk meer stappen vereist dan het pongspelletje wat de kinderen daarvoor hebben gemaakt. Toch zijn de kinderen druk bezig om er iets van te maken. Na enige tijd zie je bij een aantal kinderen de eerste beginselen van pacman wel terug. Helaas is de les te kort om het spel in de les af te maken, maar als soort van troost krijgen de kinderen een handleiding zodat ze Pacman thuis kunnen maken.

Als de les afgelopen is, lopen de kinderen het klaslokaal uit. Tijmen (12) vindt het heel leuk dat hij heeft meegedaan: ‘’Ik heb pacman niet afgekregen, maar van de leraar hebben een handleiding gekregen zodat ik het thuis op mijn eigen computer kan maken.’’ Tijmen is groot fan van dojo’s: ‘’Ik heb aan alle dojo’s nu meegedaan. Ik vind het zo leuk dat je iets cools kan maken met computers. Eigenlijk zou ik niet meedoen met deze dojo, maar mijn broertje had zich ook ingeschreven en toen wilde ik eigenlijk ook meedoen. De leukste les vond ik de les met de microbits. De leraar had een karretje gebouwd die veel verschillende dingen kon, zoals in een bepaald patroon rondjes rijden en buiten de temperatuur meteen aan de hand van een vochtigheidsmetertje.’’

De volgende dojo in Hilversum vindt plaats op woensdag 22 februari in de bibliotheek aan de ’s-Gravenlandseweg. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op www.coderdojo.nl.