HILVERSUM – Het nieuwe kabinet moet volgens staatssecretaris van Rijn in 2017 beslissen over het plan voor hogere accijnskosten op alcohol. Jongeren en volwassenen zouden minder vaak drinken, maar wel meer op een avond. De inwoners van Hilversum lijken niet onder de indruk te zijn van het plan.

Accijnskosten

“Ik drink graag een wijntje na een lange dag werken. Als de overheid dit minder aantrekkelijk wil maken zijn ze bij mij aan het verkeerde adres”, zegt Rob Pieters, die zich geen zorgen maakt om het mogelijke beleid. In de Kerkstraat in het centrum van Hilversum maken de meeste zich meer druk om het feit dat de overheid vaak nieuwe regels maakt die de burgers meer moet laten betalen. “Eerst de sigaretten en nu weer de alcohol. Ze weten altijd wel weer wat te vinden om ons meer te laten betalen.” Het doel van de verhoging is het terugdringen van alcoholgebruik. Van Rijn geeft aan dat alcohol veel schadelijker is dan mensen denken. Het drinken van veel alcohol op een avond kan leiden tot hart- en vaatziekten, kanker en hersenschade.

Minder verkooppunten

Het verminderen van de verkooppunten zou naast de verhoging van de accijnskosten ook moeten bijdragen aan het verminderen van de alcoholconsumptie. De inwoners denken dat het allemaal weinig nut zal hebben. “Of ik mijn borrel nou bij de slijter of bij de supermarkt moet halen, het maakt mij niet uit. Met deze maatregel treffen ze volgens mij alleen de verkopers”, zegt Martin de Jong. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat er over een periode van 50 jaar een welvaartseffect is van drie tot vijf miljard euro wanneer 10 procent van de verkooppunten gesloten zou worden. Bij 25 procent zou dit 8 tot 12 miljard euro zijn. Een welvaartseffect bestaat uit de verbetering van productiviteit, vermindering van verkeersongevallen, het voorkomen van vroegtijdig sterven, minder inzet van politie en vermindering van schooluitval.

Kosten-batenanalyse

Uit een kosten-batenanalyse die het RIVM heeft gedaan blijkt dat Nederland 8,2 miljard aan kosten heeft en 5,5 miljard aan baten. Van de baten zou er 1 miljard aan accijns binnen komen.

Of een verhoging van accijns de staat altijd geld oplevert is niet vanzelfsprekend. In 2013 werd na de verhoging 3 procent minder bier verkocht. De inkomsten aan BTW zijn hierdoor 28 miljoen euro lager uitgevallen. De accijnsverhoging van tien procent in 2013 zou 39 miljoen moeten hebben opgebracht. Dit werd uiteindelijk maar 24 miljoen. Het verlies aan BTW-inkomsten kon niet worden opgevangen en liet de staat achter met een verlies van 4 miljoen euro. Het alcoholgebruik is daarentegen wel minder geworden.

Of de plannen daadwerkelijk worden doorgevoerd is aan het nieuwe kabinet dat gekozen zal worden bij de verkiezingen op 15 maart dit jaar. In Hilversum liggen ze in ieder geval niet wakker van de plannen.