Vorig jaar stopten 640.000 Nederlanders met Facebook. Ik geef ze groot gelijk. Oké, Facebook kan natuurlijk handig zijn. Gemeente Hilversum deelt op Facebook regelmatig de laatste nieuwtjes van de stad en ook wij als nieuwsplatform maken dankbaar gebruik van de extra mogelijkheid om er onze berichten te delen. Maar al het geruzie, gescheld en de meters nepnieuws die mensen binnen enkele secondes via Facebook de wereld in smijten, maken mij met de dag sceptischer over dit ‘sociale’ platform.

Facebook is in 2004 opgericht om netwerken makkelijker te maken, (zakelijke) contacten te kunnen onderhouden en evenementen te delen. Helaas zit er ook een donkere kant aan die ongecontroleerde deelfunctie. Steeds vaker wordt Facebook gebruikt om binnen bepaalde kringen en groepen te discussiëren, te schelden én te haten. Ook als ik me op Facebook in Hilversumse kringen begeef zie ik constant tenenkrommende discussies voorbij komen. Met veel haat, grove woordenwisselingen en kilo’s valse feiten. Een uitlaatklep zullen sommigen het noemen, maar al dat gescheld kan ook tegen elkaar op de bank of bij de psychiater. Ben ik dan een softie die niet tegen een felle discussie kan? Helemaal niet, ik hou wel van een scherp gevoerd debat. Maar negen van de tien discussies die op Facebook voorbij komen lossen niks op, zetten niet aan het denken. Men kan de hele tijd van alles delen. Maar hierdoor luisteren mensen niet naar elkaar, lijken dat ook niet te willen. Het is heel simpel, je voegt je bij de juiste groep en vind zo binnen enkele minuten duizenden mensen die het constant met jou eens zijn. Als jouw ideeën de hele tijd bevestigd worden dan zul je wel gelijk hebben, toch?

Er ontwikkelt zich een facebookdemocratie. Een democratie waarbij het vaakst gedeelde bericht waarheid wordt en waar een debat gevoerd wordt waarbij de meest schokkende mening telt. Zinloos, ongenuanceerd en gevaarlijk. Natuurlijk ligt de kern van dit probleem niet bij Facebook. Ook op andere sociale platforms raakt de balans tussen zenden en ontvangen aardig zoek. Maar Facebook en Twitter spannen de kroon. Ik vind het dus zo gek nog niet dat 640.000 Nederlanders Facebook de rug hebben toegekeerd. Bovendien: deze 640.000 koplopers lopen in ieder geval niet meer het risico om getagd te worden in die ene beschamende puberfoto van 7 jaar geleden. Sorry Facebook en mijn virtuele vrienden, ik zet jullie als het even kan liever aan de kant. En mijn ongecontroleerde behoefte om te delen? Die vervul ik wel op Instagram.