Elke laatste donderdag van de maand kan de open haard aan bij Music around the Fireplace in de Smederij Hilversum, gelegen aan de Mussenstraat. Hilversum.hu.nl ging zitten met medewerkers Marjolein de Swart en Michiel Verweij voor een kijkje achter de schermen.

Hoe is het begonnen met Music around the Fireplace?
Marjolein: Oscar en ik hadden hetzelfde idee eigenlijk. Er was heel weinig aandacht voor de artiesten merkten wij op tijdens concerten, vaak wordt door de muziek heen gepraat en dan doe je de artiest te weinig eer aan. Ik was aan het kijken rond Hilversum waar wij het misschien zouden kunnen doen, maar kroegen zijn vaak te druk, mensen hoeven niet per se een live muzikant. Toen kwam ik twee jaar geleden op de werf, bij de Smederij, bij Peter Lammertsma en ik dacht: ‘’Dit is perfect. Het is geen kroeg, mensen zouden hier specifiek voor muziek heen kunnen komen.’’ Ik ben toen met Peter in gesprek gegaan om het te realiseren en hij was zeer enthousiast. Een paar weken later kwam dus nog een jongen met exact hetzelfde idee: ‘Oscar’.

Michiel: Toen we begonnen, was het eigenlijk ook nog wat meer open. Hier en daar lagen wat percussie-instrumenten, zodat mensen uit het publiek mee konden doen. Maar we merkten al vrij snel dat dat totaal niet werkte en de sfeer niet ten goede kwam.

 

‘’Volgens mij moeten jullie even met elkaar gaan praten.’’ – Peter Lammersma

 

Wat is jullie functie in het team?
Michiel: Ik help Oscar van Burgh met de programmering en ik maak nu foto’s tijdens de show, nadat onze vaste fotograaf na een jaartje iets anders wilde gaan doen. Ik heb hier zelf ook opgetreden, de derde editie geloof ik, en toen ben ik een beetje gaan helpen met het binnenhalen van artiesten die ik zelf ook ken, en zo is het balletje een beetje gaan rollen.

Marjolein: Ik regel alle sociale media, Instagram, Facebook, enzovoort en zorg dat alles netjes eruit ziet.

 

Met hoeveel mensen begonnen jullie?
Marjolein: Weinig, twee of drie. Maar er kwamen steeds meer mensen. Het trekt allemaal verschillende soorten creativiteit aan. Zo kwam onze eerste fotograaf eigenlijk uit het niets en dan onze DJ die tijdens de pauze een paar plaatjes draait. Tussen de sets door vielen wat gaten en hij kwam met het idee om het met muziek op te vullen. Later kwam ook nog spontaan een tekenaar, die schetst dan een portret van de artiesten.

Hoe was het om jullie eerste paar shows op poten te zetten?
Marjolein: We gebruikten vooral mond-tot-mondreclame om mensen te trekken. We vertelden onze familie en vrienden over onze muziekavonden die dan weer hun vrienden erover vertelden. Zo kregen we de zaal wel vol en we zijn een paar keer in de krant gekomen, dus dat trekt ook wel mensen. Maar het is bijvoorbeeld wel lastiger om voor deze formule mensen in de zomer te krijgen. Mensen denken vaak dat het niet doorgaat, omdat het nog licht buiten is en het warm is. Het is ook wel leuker in de winter omdat het dan koud is, mensen willen graag de open haard erbij.

Wat zijn de criteria om je aan te melden?
Marjolein: Wij vinden het belangrijk dat het enkel singer-songwriters zijn. Mensen met een eigen repertoire, die akoestisch willen spelen en zij spelen dan vier nummers per persoon. Echt goede artiesten.

Wat zijn de impressies van de artiesten? Hoe ervaren zij dit?
Michiel: Eigenlijk alleen maar positief. Vorig jaar was een jongen die bij circa 200 podia had opgetreden dat jaar en volgens hem sprong deze er echt uit, juist omdat het zo klein en warm is.

Marjolein: Het is eigenlijk wel jammer dat het zo zeldzaam is, dat zo weinig goed geluisterd wordt naar artiesten.

Zouden jullie nog willen uitbreiden?
Michiel: Eigenlijk niet. Het enige zakelijke aan de locatie is de bar, het zou mooi zijn als een beetje omzet gedraaid wordt. Ik denk eigenlijk niet dat deze formule zal werken op een grotere plek, want je verliest de intimiteit omdat je het moet gaan versterken.

Wat voor een soort singer-songwriter willen jullie promoten?
Marjolein:Wij willen vooral veel verschillende soorten optredens. Verschillende instrumenten, bands, man, vrouw, alles kan.

Michiel: We hebben een keer Cookhouse gehad, ik denk dat daar wel het extent van onze verscheidenheid ligt. Een goede band met versterkte instrumenten, behalve de stem en dat ging net goed. Misschien niet wat je verwacht van een akoestische avond. Maar mensen vonden het eigenlijk ook wel erg goed, ook al was het misschien niet waar je van tevoren voor tekent. Als je te veel versterkt verlies je die sfeer die wij willen en dat zou zonde zijn.

Marjolein: We hebben ook bands gehad die een volledig akoestisch een optreden hebben gegeven. Dat vind ik ook wel leuk, die afwisseling. Je weet niet wat je kunt verwachten en dat heeft zeker zijn charme.