HILVERSUM – Veel Nederlanders boeken zelf hun vakantiebestemming online. Als gevolg kunnen ze in de problemen komen met verzekeringen of tegenvallende accommodaties. Wat vindt een reisbureau van deze trend? Filiaalmanager Magda Stomphorst van D-reizen heeft een verrassend antwoord.

“Mijn naam is Magda Stomphorst en ik ben manager van vier D-reizen reisbureaus. Ik beheer twee filialen in Huizen, één in Baarn en één in Hilversum aan de Kerkstraat. Ik werk al een tijdje bij D-reizen. Hiervoor werkte ik 17 jaar in het toerisme.”

Door sites als Neckermann, Expedia en Sunweb boeken veel mensen zelf een reis. Hoe is dit voor jullie?
“We worden vaak vergeleken met Sunweb. De ene keer zijn wij goedkoper, de andere keer bieden we dezelfde prijs aan. Wij zijn echter meer servicegericht, we kunnen wat voor de klant betekenen. Ook zijn we een aanspreekpunt voor allerlei vragen. Dat zijn enkele voordelen van een reisbureau. Klanten worden overtuigd om naar een reisbureau te gaan door de service die wij kunnen verrichten. Online een reis boeken is gewoon niet slim. Soms komen we er echter niet onderuit. Er zijn veel mensen die alsnog hun reis op het internet boeken. Sunweb is daarmee onze concurrent.”

Merken jullie dat er minder animo voor een reisbureau is?
“Nee, zeker niet. De vraag naar een reisbureau was even minder toen de reissites ontstonden, maar het wordt nu gelukkig steeds meer! Dat is een nieuwe ontwikkeling die we zien. Men heeft meer behoefte aan ervaringen en advies. Ik kan je bijvoorbeeld zeggen dat het ene hotel beter is dan het andere, omdat ik op veel plekken geweest ben. Door deze ervaringen kan ik weten wat het beste is voor de klant. Op internet is het gokken, je weet niet zeker of de accommodatie aan je wensen voldoet. Wij kunnen je vertellen of iets goed is of niet. Jongeren zien ook vaak door de bomen het bos niet meer. Op al die reissites komen ze er niet uit. De middenmoot heeft bijvoorbeeld gewoon geen tijd, zij willen dat wij het voor ze doen. Ook zijn er ouderen die willen reizen en vaak niet weten hoe zo’n website werkt. Het verschil tussen online een reis boeken met risico’s of een reis overlaten aan professionals is 35 euro aan administratiekosten. Dan is de keuze snel gemaakt.”

Wat  zijn  de  nadelen  van  het  zelf  een  reis  boeken  ten  opzichte  van het  boeken  via  een reisbureau als D-reizen?
“Wij geven persoonlijk advies en we kunnen alles afhandelen als er iets misgaat. Je kunt bij ons meteen verzekeringen afsluiten. Als je ziek wordt, handelen wij het af en als je vlucht vertraagd is, zorgen wij dat je je geld terugkrijgt. Een reisbureau staat sterker in zijn schoenen. Dat is gewoon het voordeel.”

dreizen

Verwacht u dat D-reizen in de toekomst helemaal een online reisbureau wordt?
Nee. Er wordt natuurlijk veel op het internet geboekt, maar er moet altijd een persoon zijn voor advies en hulp. Als je hier komt, heb je vaak binnen een uur een reis geboekt. Als je op het internet boekt, ben je soms dagen bezig. Ik heb bijvoorbeeld momenteel 16 gymnasium studenten geholpen die dagenlang bezig waren met het uitzoeken van een reis. Ze kwamen er niet uit. Toen ze hier kwamen, heb ik voor iedereen binnen drie kwartier geboekt. Het verschil in tijd is gewoon heel groot. Het verschil in prijs is ook aanzienlijk. Als je bij ons bijvoorbeeld een vliegticket boekt, kun je ook nationale binnenlandse vluchten boeken. Dat scheelt erg in kosten. Bij vliegtickets.nl krijg je bijna altijd een duur vliegticket. Ik verwacht wel dat er minder reisbureaus blijven bestaan, nu heeft D-reizen nog 250 reisbureaus. Dat wordt wel minder. Mensen van 70 of 80 gaan ook nog reizen en vaak weten ze niet hoe dit online moet. Toch zijn er naast 50-plussers nog genoeg andere redenen waarom een reisbureau blijft bestaan. Denk aan advies en ervaring. Daarom is het fijn als reisbureaus blijven bestaan!”