Hilversum – In Hilversum staan genoeg kerken en moskeeën. Een minder opvallend religiecentrum in Hilversum is het Soefi Centrum op de Oude-Enghweg 19. In het Soefi Centrum wordt er niet één religie behandeld, maar komen de zes grootste wereldreligies voor. De soefi’s benadrukken dat het boeddhisme, hindoeïsme, christendom, jodendom, islam en de religie van Zarathustra uiteindelijk dezelfde god hebben. “Je kunt beter openstaan voor iemand anders zijn standpunt, dan heb je twee standpunten. Zo verrijk je jezelf”, aldus Soefi Centrumleider Frank-Ganesh van der Veer.

 

“Ganesh is mijn Soefi naam”, introduceert Van der Veer zichzelf als Soefi. “Ik ben katholiek opgevoed. Ik ging naar een katholieke school, met mijn ouders naar katholieke diensten en ik ben zelfs nog misdienaar geweest. Ik vond het er allemaal prachtig uitzien, maar ik had wel het gevoel dat ik nog iets miste. In een krant zochten we iedere keer naar welke dienst we zouden gaan. Toen opeens stond er in de krant een kleine advertentie over een kerstdienst met licht in Hilversum van het soefisme. Dat klonk voor mij eerst als een sekte, maar ik heb die advertentie toch uitgeknipt. Toen ben ik naar die dienst geweest. Daar vond ik de diepgang dat ik in de katholieke kerk miste. Bij de Katholieken ging het om de buitenkant en bij de Soefi’s ging het over het verhaal. Ik ging steeds vaker naar de diensten en uiteindelijk ben ik zelfs centrumleider geworden. Als je meer wilt leren over het soefisme, word je leerling. Dat noemen wij ‘moeried’. Je zoekt dan een leraar die je begeleidt in het leven en meer laat ervaren van verschillende inzichten over het geloof. Ik lees in al die verschillende boeken om diensten voor te bereiden, maar ik ben niet geschoold zoals een dominee of een imam. Eigenlijk was ik gewoon leraar”, vertelt Van der Veer verder.

 

“Wij Soefi’s vinden de een niet beter dan de ander. Jij bent net zo goed als ik. Als de dienst begint is er iemand die de zeven kaarsen aansteekt. Er zijn zes kaarsen die voor een wereldreligie staan, de zevende kaars is de kaars die het universeel soefisme vertegenwoordigt. Daarvoor liggen de bijbehorende heilige boeken. Als de kaarsen zijn aangestoken leest de tweede persoon uit de boeken voor en de derde persoon houdt een toespraak over een bepaald onderwerp. Soms wordt er klassieke muziek gespeeld of muziek uit de soefitraditie. Een andere keer wordt er muziek gemaakt met een santoor en zoals met kerst zongen we een moslimlied en een christelijk lied. Ik ga dan ook weleens bij andere geloven op bezoek. Zo was ik laatst in een moskee en had ik een gesprek met de imam. Toen heb ik hem niet gevraagd om bij ons langs te komen, want we vinden dat ieder het goed doet op zijn eigen manier, maar mocht hij het interessant vinden, dan kan hij langs komen. Ook ben ik eens naar een Synagoge geweest. Wij soefi’s zijn eigenlijk altijd overal welkom en we voelen ons overal thuis. Binnenkort hebben we een dienst in De Kapel van de Vrijzinnigen. Die dominee kwam ook een keer bij ons, die hield toen ook een toespraak. Er komen ook weleens mensen met een geloof die we nog niet kennen. Laatst was er iemand uit Suriname waar ze de Bahai hebben. Ik kende het nog niet, maar het lijkt op het soefisme. Ook zij halen uit alle geloven het goede, alleen zij hebben wel een ‘heilige’. Wij hebben dat niet en ook geen dogma’s. “Het enige dogma dat het universeel soefisme heeft is dat er geen dogma’s zijn. ”

 

“Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Als je een dogma hebt kun je jezelf ergens aan vasthouden en nu moet je zelf je eigen weg helemaal invullen. Soms mediteren wij ook. Niet meer zoals vroeger, toen moest je aan het begin van de dag heel veel oefeningen doen. Zij hadden vast meer tijd dan nu, maar tegenwoordig passen we het meer toe in ons dagelijks leven.”

“Je ziet de laatste tijd zoveel in de kranten over fanatieke uitingen van geloof. Dan lees je over de uiterlijke vorm en soms vreselijke daden. Als je dan echt de Koran en andere teksten leest en daar de zuivere boodschap uit neemt, dan zijn we er. Wij erkennen alle religies en willen daar het beste uithalen. Wij zoeken naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen. Mensen vragen aan mij wat ik van die krantenartikelen vind, maar ik kan niet zeggen dat mijn religie beter is dan die van jou. Zo is het soefisme niet. Als iemand een ander standpunt heeft, neem ik die aan. Dan heb ik er twee. Daar word ik dus alleen maar rijker van. Zo kijk ik ernaar.”

 

“Het soefisme heeft mij veel gebracht. Het geeft niet alleen iets van religie, maar het is ook een hulpmiddel in het leven, een levenshouding. Hoe sta je in het leven, hoe ga je om met andere mensen en wat is je standpunt”, concludeert Van der Veer.