Dit jaar is de vijfde editie van het evenement de Hilversumse onderneming van het jaar, het moment waarop de Rabobank Business Award wordt uitgereikt. Een van de genomineerden is het bedrijf The Broadcaster dat pas sinds april 2015 up and running is. Frank du Mosch is eigenaar van het bedrijf en vertelt waarom het uniek is.

Hoe kom je in aanmerking voor deze prijs?
Dat is een goeie vraag, en als ik heel eerlijk ben weet ik het antwoord niet. Ik weet wel hoe het tot stand is gekomen dat we nu genomineerd zijn. Je hebt in Hilversum het Stadsfonds, het fonds subsidieert ondernemers als ze een goed idee hebben. We kwamen met hen in aanraking tijdens het Dutch Drone festival, naar aanleiding daarvan heeft de manager van het Stadsfonds ons genomineerd.

Waarom zouden jullie moeten winnen?
Omdat wij toch wel hele mooie dingen doen die opvallen, zoals Locali, een app die gemaakt is om gemeentes en inwoners te laten communiceren. We vertellen aan inwoners wat er gebeurt in de wijk en we geven ze de mogelijkheid om ergens iets van te vinden, we geven ze ook de mogelijkheid om vragen te stellen en zo kunnen de gemeentes ook informatie delen. Het is echt een platform wat de wereld weer een klein stukje mooier maakt, en dat is ons doel!

Hoe kwam je op het idee om zo’n app te maken?
Omdat ik zelf hier in Hilversum keer op keer verrast werd door dingen die de gemeente deed en waar we niks van af wisten. Zo is er bijvoorbeeld een hele oude boom voor ons huis gekapt, en een verhoogd fietspad aangelegd. We wisten van het fietspad, maar niet dat het verhoogd werd, en zo ging in één keer onze privacy aan gort. Toen dacht ik ja: dit moet anders kunnen. Dus vanuit die gedachte is Locali bedacht, en dat is dus ook wat The Broadcaster uniek maakt. Dat we dingen bedenken waarvan wij hopen dat de wereld er een klein beetje beter van wordt. Het primaire doel is niet om veel geld te verdienen of om de nieuwe Talpa te worden, die doen het goed maar die doen iets anders dan wij. Wij willen echt iets anders maken en bereiken.

Je hebt er al een indrukwekkende journalistieke carrière opzitten, waarom nu dit bedrijf?
Ik ben met dit bedrijf begonnen omdat ik de journalistiek een heel leuk vak vind maar ook een beetje eenzijdig. Ik heb 25 jaar voor de publieke omroep gewerkt en ik heb daar ontzettend veel leuke dingen gedaan en met heel veel plezier. Altijd ook zowel voor als achter de schermen, als verslaggever en presentator. Ik zeg altijd in de journalistiek, en dat is mijn manier om ernaar te kijken, het is een beetje alsof je stenen in een vijver gooit. Een journalist die constateert iets, iets wat niet goed is, en dan ontstaat er rimpeling in het water en vervolgens gaat een journalist weer verder om zijn volgende verhaal vertellen. Wat ik mis is dat er ook echt iets verandert, en ik vind ook dat de dingen die je doet duurzaam moeten zijn. Ik heb me jaren geleden heel lang beziggehouden met mensen met een verstandelijke handicap, en in die sector is heel veel mis en daar gaat ook heel veel geld naar de verkeerde dingen. Daar is toen een groot onderzoek naar gekomen, maar of er nou echt iets veranderd is daarna? Ik weet het niet…. ik denk het niet eerlijk gezegd. Dat begon me steeds meer tegen te staan, ik wil écht iets doen wat betekenis heeft, waar de maatschappij een beetje beter van wordt. Vanuit die manier van denken is The Broadcaster voortgekomen, en zo is Locali ontstaan.

Wat is het meest succesvolle project van The Broadcaster?
Locali, en het Dutch Drone festival dat we dit jaar voor de tweede keer georganiseerd hebben. Dit jaar hebben we daar voor het eerst ook een filmfestival aan gekoppeld, er waren al tachtig inzendingen en een eigen website! Dat belooft volgend jaar alleen maar mooier te worden. Er wordt altijd heel negatief over drones gedaan, maar wij vinden het leuk dat drones ook een maatschappelijk nut hebben. Drones kunnen bosbranden signaleren en zo mensenlevens redden, wij willen ook die kant laten zien.

Nu maar afwachten wie er wint…