De gemeente Hilversum is al eerder bezig geweest met het plan om het spoor wat door Hilversum loopt ondergronds te laten lopen. De SP heeft afgelopen nog maand het college van wethouders en burgermeester verzocht om een haalbaarheidsonderzoek uit voeren rondom de plannen van de spoorverdieping. Maar wat houdt die spoorverdieping nou eigenlijk in? En wat gaat er dan allemaal veranderen? Vijf veelgestelde vragen over de spoorverdieping, en de antwoorden.

Wat is de bedoeling van het haalbaarheidsonderzoek?

Het haalbaarheidsonderzoek, waar de SP onlangs nog om heeft gevraagd, moet ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid komt over de haalbaarheid van de plannen. Uit het onderzoek moet onder andere blijken wat de problemen, maatregelen, kosten, voor- en nadelen en bouwtijd van het gehele project zijn. Zonder dit onderzoek zal de gemeente de verdieping van het spoor nooit kunnen realiseren.

 

Wat zijn precies de plannen?

Het plan is om de spoorlijn die door Hilversum loopt grotendeels ondergronds te laten lopen. Door het verdiepen van de spoorlijn zorgt de gemeente ervoor dat de spoorwegovergangen die Hilversum heeft vanaf dan geen gelijkvloerse overgangen zijn, maar in principe gewoon normale wegen. Door de verdieping komt er ook veel ruimte vrij op het oppervlak die nu nog wordt gebruikt voor het spoor. De ruimte die hierbij vrijkomt zal de gemeente optimaal benutten met onder andere nieuwe woningen, kantoorpanden en een hoop groen.

 

Waarom deze verandering nodig?

Het Hilversumse verkeer heeft een hoop last van de spoorwegovergangen waarbij de slagbomen meestal omlaag staan. Er ontstaan hierdoor een hoop files en verkeersontstoppingen. Bovendien zorgen het spoor ervoor dat de bereikbaarheid tussen Oost- en West-Hilversum niet bepaald optimaal is. Door de spoorlijn ondergronds te laten lopen zorg je in één klap ervoor dat het file- en bereikbaarheidsprobleem wordt opgelost.

 

Waarom moet deze verandering persé nu?

Het antwoord op deze vraag is heel simpel: dit hoeft niet persé nu. Sterker nog, ProRail heeft onlangs nog aangegeven in een brief aan wethouder Annette Wolthers van verkeer, dat het in ieder geval tot 2030 niet van plan is om hiermee bezig te gaan. Overigens is de gemeente in 2002 al aan de haal gegaan met dit plan. Het heeft toen al ondervonden dat een spoortunnel technisch en ruimtelijk mogelijk is, en dat de bouwtijd ongeveer 5 tot 7 jaar zou duren. Het plan is echter toen niet van de grond gekomen, en ruim 17 jaar later gaat Hilversum het dus nog een keer proberen.

 

Wat zijn de nadelen van het plan?

Zoals elk voordeel zijn nadeel heeft, geldt dat ook voor dit plan. Alhoewel er natuurlijk meer duidelijk wordt over alle nadelen als het haalbaarheidsonderzoek wordt afgerond, zijn al wel een paar nadelen bekend. Deze nadelen gaan echter meer over de verbouwing van de spoorzone, dan over permanente nadelen na de afronding van het plan. Het spreekt voor zich dat een van de nadelen is dat de omwonenden van het stationsgebied jaren overlast van de verbouwing zullen ervaren. Ook zal tijdens de verbouwing heel Hilversum-Oost slecht bereikbaar zijn voor hulpdienst zoals ambulances en brandweerwagens. Ook zullen scholen, winkels en de A27 slecht bereikbaar worden voor de mensen in Hilversum-Oost.