HILVERSUM – Onderzoeksbureau motivacation laat weten dat in 2018 bijna 1 op de 3 Nederlanders Valentijnsdag heeft gevierd. Dit was meer dan de voorgaande jaren en daarmee wordt deze dag steeds populairder.

Ondanks de populariteit van Valentijnsdag is er in 2019 minder besteed dan de voorgaande jaren, meldt Royal FloraHolland, coöperatie van veilingen voor bloemen en planten. Dit jaar is de omzet vergelijkbaar is met die in 2016 en dat is lage dan de topjaren 2017 en 2018.

Toch is Valentijnsdag voor de detailhandel een belangrijke dag geworden.

Diane Rosendaal, eigenaresse van Bloemboetiek de Roos, vertelt dat Valentijnsdag een drukke dag was voor haar. Er werd ongeveer drie keer zo veel verkocht als op een normale dag. Het was niet alleen druk bij de bloemist, maar ook bij de chocolaterie De Gooise Matras: ‘Valentijnsdag was als een goede zaterdag’ verteld eigenaar Bas Kramer, ‘de dag van de liefde is erg belangrijk voor chocola’. Ook bij snoepwinkel Jamin ging de chocolade er volgens eigenaar Remco Kamer hard doorheen.

Bij de lingeriewinkels was het minder druk. Bij Triumph en Hunkemöller in Hilversum werd niet meer verkocht dan anders, wel waren de winkels voor Valentijnsdag speciaal gedecoreerd.