Op 2 november is CDA Hilversum bijeengekomen voor een vergadering over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. Om 20.00 uur is er afgesproken op het Raadhuis in de omroepkamer.

Bij aankomst ben ik opgewacht door Olaf Streutker, Fractievoorzitter en voorzitter programmacommissie. Aangekomen in de omroepkamer, na een doolhof gelopen te hebben in het Raadhuis, krijg ik een kopje koffie aangeboden en vindt er een gesprek plaats over het dagelijks leven. Eén voor één komen de leden binnen. De mannen voornamelijk gekleed in overhemd en de vrouwen een blouse, niet te chique en formeel. Na een korte voorstelronde, veel gelach en wat bijpraten tussen de bekenden wordt er gevraagd aan tafel te komen.

Aan het begin van de presentatie blijven de lachen op de gezichten staan. De aandacht gaat naar Ahmet Yorulmaz, secretaris permanente campagne commissie (pcc), als hij begint met de uitleg over de inhoud van de avond. Het is rond half negen als hij begint het vertellen wat het plan is van de komende gemeenteraadsverkiezing. Hij begint met het idee voor borden langs de belangrijkste wegen in Hilversum. Dit zal vooral gaan over de laatste weken van de verkiezingen.

Het idee voor een advertentie in de Gooi en Eembode roept een hoop vraagtekens op bij de aanwezigen. Ze zijn bang dat dit te veel gaat kosten in vergelijking met het resultaat wat het gaat opleveren. “Het is misschien een beter idee om er voor te zorgen dat je twee keer in de krant komt, dat hebben we in Almere ook voor elkaar gekregen. Op die manier krijg je twee keer de aandacht en blijven mensen je goed onthouden.”

Daarnaast is het idee ontstaan om een GIF te maken voor social media advertenties. Dit moet de aandacht trekken en je kan er meer mee zeggen. De humor blijft maar komen als vlak daarna de opmerking wordt gemaakt: “Voor deze campagne gaan we grenzen over!” “Zeker, we gaan flyeren in Bussum!” Iedereen kan de lach niet inhouden. “Schrijf dit maar op,” zegt Anja Wijnands tegen mij. Ik schrijf dit op en ze lachen met opengevallen mond. “Je schrijft het nog echt op ook,” hoor ik Wijnands nog zeggen.

De presentatie gaat verder en we komen bij het onderwerp de marktkraam, na het succes van vorig keren willen ze 10, 14 en 17 maart 2018 opnieuw een marktkraam huren tijdens de markt. Hier willen ze appels, flyers, boekjes en veel meer uitdelen. Een paar ideeën die gevallen zijn die nog niet bedacht waren door de pcc: een soort creditcard formaat papiertje met de belangrijkste standpunten, een usb-stick met daarop het programma en persoonlijke flyers samengesteld door de verkiesbare raadsleden. Er is veel ruimte voor creativiteit en veel ideeën worden op tafel gegooid. Er wordt gevraagd waarom op de markt van 21 maart geen kraam wordt geplaatst. Op de dag van de verkiezingen zijn er namelijk nog veel

Doorgaand op de persoonlijkheid, ook voor op de website en het platform CDA Interactief wordt er gevraagd op persoonlijke stukken. Op die manier leren kiezers echt de persoonlijke standpunten binnen de CDA kennen. Er worden verschillende cursussen aangeboden over bijvoorbeeld het raadslid zijn en het schrijven van dit soort stukken, het persoonlijke campagneplan.