Voor de deur van de Burgerzaal staan twee gastvrouwen en een gastheer klaar om iedereen welkom te heten. Een van hen staat achter een tafeltje om alle gasten te registreren. Intussen is een cameraman druk in de weer met het instellen van de filmcamera. Verschillende mediabedrijven, startups en scale-ups verzamelen zich vrijdagmiddag in de Burgerzaal van het Raadhuis voor de achtste editie van de MatchMaking Day, georganiseerd door MediaMatters, een project van de Stichting Media Perspectives uit Hilversum.

“Dames en heren, ladies and gentlemen, we begin in one minute,” klinkt er door de zaal. Langzaamaan stroomt iedereen naar voren en kiest een van de met geel beklede, stoffen stoelen uit. “Ik zie een hoop nieuwe gezichten, dat is goed nieuws”, zegt presentator en pitchcoach Nick Stevens. “We willen de beste kwaliteit naar jullie brengen.” Op de MatchMaking Day koppelt MediaMatters de oplossingen van startups en scale-ups uit verschillende landen aan de uitdagingen, oftewel eigenlijk de problemen van mediabedrijven. Grote namen als Talpa, RTL en NPO zijn deze middag aanwezig. “Mediabedrijven zijn op zoek naar oplossingen die ze direct kunnen toepassen binnen de organisatie en wij zoeken dan internationaal naar startups en scale-ups die daarbij passen”, vertelt Rick van Dijk, oprichter en programmamanager van MediaMatters. “De startups en scale-ups zijn dus niet helemaal willekeurig gekozen, we kijken wel of het past bij de mediabedrijven die op de MatchMaking Day aanwezig zijn.” Een match is gemaakt als een mediabedrijf genoeg reden ziet om nog een keer in gesprek te gaan met de startups en scale-ups.

Nadat Stevens de bedoeling en het programma van deze middag nog eens heeft uitgelegd, neemt Bert Kok, mede-oprichter van MediaMatters, de microfoon in de hand en vertelt in het kort over MediaMatters en eerdere edities van de MatchMaking Day. Vervolgens komt wethouder Wimar Jaeger het podium op. Hij vertelt iets over zijn rol als mediawethouder en over de media in Hilversum. “We moeten tenminste zes matches hebben vandaag,” meent Jaeger. “Ik ga op de trap zitten en niemand zal passeren voordat we zes matches hebben,” grapt hij erachteraan. Dan is het eindelijk tijd voor de pitches. Vijftien startups en scale-ups uit Noorwegen, Denemarken, Finland en andere Europese landen mogen om de beurt hun oplossingen aan mediabedrijven presenteren. Bij elke aankondiging start steeds hetzelfde vrolijke muziekje op. Waar de een nogal stijfjes op de muziek beweegt, blijft de ander ongemakkelijk stilstaan totdat de muziek is afgelopen. Presentator Nick Stevens schuift steeds meer naar de pitcher toe wanneer de presentatie te lang duurt, wat zorgt voor lachwekkende momenten in de zaal. Mediabedrijven geven na de pitches via een app aan met welke startups en scale-ups ze in gesprek gaan. Als alle pitches eindelijk aan bod zijn gekomen, is het tijd voor de een-op-een gesprekken.

Van Dijk blikt terug op een geslaagde dag, met een recordaantal van 35 matches: “Zelfs tijdens de borrel werden er nog matches gemaakt of zochten de mediabedrijven de startups op die ze nog niet gesproken hadden.” Het is de eerste keer dat er meer dan dertig matches zijn gemaakt. “Voorgaande jaren hadden we denk ik zo’n gemiddeld twintig matches per event, boven de dertig zijn we nog nooit uitgekomen.” Dat heeft ook te maken met het feit dat er deze keer iets meer start/scale-ups en mediabedrijven aanwezig waren. “De kans op matches is dan ook groter.” Of daar dan een deal uitkomt, dat is nog maar de vraag. “In niet alle gevallen is dat zo, maar als er vijf of zes echte deals uitkomen, dan zijn wij wel tevreden,” aldus Van Dijk.