HILVERSUM – Een snerpend, schel geluid elke keer wanneer er een trein langs komt rijden. De inwoners van het stationsgebied in Hilversum worden er sinds de uitbreiding van het spoor, inmiddels 8 jaar geleden, horendol van. Om dit onderwerp na al die jaren op de politieke agenda te krijgen in Den Haag was de beslissing snel genomen: het wordt tijd om actie te gaan voeren in de politieke hoofdstad zelf.

’s Ochtends verzamelen buurtbewoners met gespannen maar toch hoopvolle blikken achter het raadhuis aan de Oude Enghweg. Onder de nodige media-aandacht vertelt initiatiefnemer Patrick Weening rustig hetzelfde verhaal dat hij al jaren vertelt: “We worden met name ’s nachts gewoon helemaal gek. Het geluid gaat echt door merg en been, wat slapeloze nachten tot gevolg heeft. Voornamelijk in de winter en zomer, als de rails wat droger is door het weer, is het onhoudbaar. We hopen vandaag te bereiken dat dit onderwerp eindelijk eens op de politieke agenda komt en dat de wet daardoor aangepast zal worden.”

Frances van Kooten, adviseur van Milieu en Mobiliteit in Hilversum, voegt daaraan toe: “Het is te gek voor woorden dat ze de bewoners van Hilversum op willen laten draaien voor de kosten om dit op te lossen. ProRail heeft simpelweg een fout gemaakt tijdens de spooruitbreiding in 2008 en zullen daar zelf ook voor moeten opdraaien!” Wanneer de vriendelijk uitziende man is uitgepraat komt de witte touringcar aanrijden en verzamelen de actievoerders zich voor de bus. “We zullen overwinnen!” wordt er met strijdlustige blikken geroepen en de bus rijdt met de buurtbewoners richting Den Haag.

Als de bus aankomt op het drukke binnenhof stappen de actievoerders uit. Het staat er vol met fotograferende toeristen en luidruchtige groepen kinderen die met school een dagje naar de grote stad zijn gekomen. Op deze koude donderdag verkoopt een man ijsjes op het plein, maar ondanks de vele toeristen heeft hij niet veel klanten. Op elke hoek van het binnenhof staat een tweetal mannen van de Koninklijke Marechaussee. Eenmaal aangekomen bij het zwaarbeveiligde Tweede Kamergebouw mogen acht buurtbewoners na meerdere malen gefouilleerd te zijn, de petitie aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu overhandigen. De overige belangstellenden mogen via een andere beveiligde ingang naar binnen om naar de vergaderzaal te gaan.

img_3499

De actievoerders betreden het binnenhof

 

Om twee uur stipt start de vier uur durende vergadering in de Groen van Prinstererzaal en er staan veel onderwerpen op de agenda om besproken te worden. Vooraf de vergadering vertelt Van Kooten: “Het is zeer waarschijnlijk dat ons specifieke probleem niet eens besproken zal worden. We willen de vergadering met z’n allen bezoeken als een soort statement dat ons probleem wèl op de agenda moet komen!” Halverwege de eerste vragenronde benoemt SP-lid Eric Smaling het probleem in Hilversum zelfs. Er zijn hoopvolle blikken te zien vanuit het publiek. De leden geven de zelfontworpen button zelfs even door en de button eindigt bij Dijksma op het bureau. De positieve gevoelens zijn van de buurtbewoners hun gezichten af te lezen. Als de voorzitter de vergadering voor 10 minuten schorst, is er een hoopvolle reactie te horen van Weening: “Het lijkt erop dat onze boodschap bij een groot deel is binnengekomen en ze staan aan onze kant! Nu maar hopen dat Dijksma er ook zo over denkt.”

img_3500

De bewoners luisteren aandachtig naar de Tweede Kamervergadering

 

Na de schorsing is er dan eindelijk het langverwachte antwoord van de minister van Infrastructuur en Milieu: “We gaan kijken wat we kunnen doen. Voor op de korte termijn heb ik ook een oplossing die we deels willen financieren. Het jaarlijkse onderhoud zal de gemeente Hilversum moeten betalen.” Er klinkt rumoer vanuit de zaal. Als een inwoner wegloopt uit de zaal verlaat ook de rest van het gezelschap de ruimte. Frances van Kooten ziet de positieve kanten van het verhaal, want op 28 november zal het onderwerp opnieuw besproken worden en de wet zou aan de hand van die vergadering misschien aangepast kunnen worden. Bewoner Greo Weimer voegt daar met een teleurgesteld gezicht aan toe: “Het is goed dat ze erover gaan nadenken en we hebben ons punt wel gemaakt, maar er wordt weer naar ProRail gewezen terwijl die al hebben aangegeven geen passende oplossing voor dit probleem te hebben, die willen alleen maar dat de gemeente betaalt!”

Eenmaal weer buiten aangekomen zegt Weimer met een strijdlustige blik: “Het laatste woord is hier nog niet over geschreven.” Hij stapt als laatste weer in de bus richting Hilversum.