Raadslid van D66 Hilversum, vice-fractievoorzitter, organisatieadviseur, dat is Anne S. de Jong allemaal. Voor al deze beroepen neemt hij sociale media erg serieus. Hij neemt contact op met zijn klanten via verschillende platformen en reageert op burgers over politieke kwesties. Zoals de kap van de Anna’s Hoeve. Hij vertelt waarom sociale media zo belangrijk is in zijn vak en hoe hij dat toepast.

Wie bent u op sociale media?
Op sociale media ben ik een vice-fractievoorzitter en volksvertegenwoordiger. Op Twitter en Facebook ben ik voornamelijk actief. Ik deel actualiteiten en reageer op thema’s die spelen onder de Hilversummers. Zoals de fietsenstalling bij het station. Daarnaast heb ik ook een zakelijk profiel namens mijn bedrijf Stratch. Dit is een organisatieadviesbureau. Vanuit deze organisatie geef ik advies aan klanten. Ik profileer mij als adviseur.

Hoe combineert u, uw werk met sociale media?
Sociale media zijn erg belangrijk bij mijn werk. Als volksvertegenwoordiger moet je weten wat er speelt onder de bewoners. Dit gaat door een platform als Facebook of Twitter veel sneller dan dat je het leest in de krant. Lokaal nieuws kom ik zo sneller te weten en door de reacties van de bewoners weet ik al snel hun mening. Deze manier van contact met mensen via mijn werk is veel efficiënter. Ik weet wat er leeft en speelt hierdoor.

Wat zijn de goede en slechte kanten van sociale media met betrekking tot u werk als vice-fractievoorzitter van D66?
Je weet waar je staat met sociale media. Doordat mensen reacties geven ontstaat voor mij de kans om daar commentaar op te geven en ze hierover te informeren. Wanneer mensen mijn boodschap niet begrijpen of meer informatie willen, dan nodig ik ze uit om langs te komen of bel ik ze later nog even op. Hierdoor wordt het contact met je bewoners stukken beter. Het negatieve van sociale media vind ik dat bijvoorbeeld op Facebook mensen geen benul hebben van de context die ze plaatsen. Dit is een kleine groep, maar deze mensen plaatsen reacties en berichten die soms nergens op slaan.

Welke slechte en/of goede ervaringen heeft u daarmee dan gehad?
Een van de goede ervaringen is bijvoorbeeld het sluiten van een afvaldepot. Dit zorgde namelijk voor veel overlast.  Doordat we via social media dit plan deelden in plaats van de krant, ging dit plan stukken sneller onder de bewoners. We deelden foto’s en lieten ons plan horen. We kregen veel aanhang en binnen een maand was het depot gesloten. Zo zie je maar hoe snel iets kan gaan door het te delen via social media. Het negatieve van social media is een voorbeeld van de Anna’s Hoeve. Natuurlijk is het niet goed dat er bomen gekapt worden, maar als wij dan vertellen dat deze bomen gecompenseerd worden is daar geen aandacht voor. Mensen zien alleen het negatieve en reageren daarop. Ik kreeg reacties zoals: ‘‘Zakkenvuller’’, ‘‘Vriendjespolitiek’’ of ‘‘Je kan mooi praten’’.

Zouden meer mensen in de politiek sociale media moeten inzetten?
Zeker, ik vind dit heel belangrijk. Hilversum is een mediastad en moet zich bezighouden met de media. Nu is het natuurlijk belangrijk dat Beeld en Geluid zich bezighoudt met de media, maar waarom de politiek niet? Wij zijn de grootste partij en daarom is het gebruik van social media zo belangrijk. We bereiken ons publiek zo stukken sneller in plaats van dat je op straat foldertjes gaat uitdelen. Ook worden onze berichten gedeeld waardoor we zo een nog groter publiek bereiken.

U heeft ongeveer elk sociale media platform in gebruik als vice-fractievoorzitter, maar hoe zit het met uw persoonlijke sociale media? Heeft u die?
Ik heb persoonlijke sociale media alleen houd ik dit liever privé. Mijn ouders zitten ook op Facebook en dit zorgt voor meer contact. Ik zie Facebook als een vervanger van een belletje of kaartje. Dit zorgt ervoor dat ik veel op hierop plaats en daarom vind ik dit een prima medium om zo extra contact te houden.

Valt het zakelijke gedeelte te onderscheiden met het persoonlijke gedeelte van sociale media? Of komt dit al snel in contact met elkaar?
Ik probeer mijn rol als vice-fractievoorzitter en volksvertegenwoordiger gescheiden te houden van mijn zakelijke kant als organisatieadviseur. Hierdoor ben ik onafhankelijk voor mijn klanten. Berichten probeer ik niet al te persoonlijk te maken. Als politieke partij deel ik alleen berichten die passen binnen ons programma.

Vindt u de ontwikkeling rondom sociale media belangrijk?
Sociale media wordt steeds groter en beter. Vroeger was internet een berg aan informatie. Tegenwoordig gaat dit allemaal gestructureerd en er ontstaan steeds meer community ’s. Mensen raken steeds meer in contact met elkaar en zijn sneller op de hoogte van dingen. Op dit moment vind ik LinkedIn een belangrijk platform voor zakelijke relaties. Hierdoor heb je veel sneller contact en is dit erg nuttig voor het zakelijke plaatje.

Is het een meerwaarde voor onze samenleving?
De samenleving wordt meer een eenheid door sociale media. We blijven communiceren over de samenleving, wat beter zou kunnen en wat we moeten oplossen. Zoals de boeren in Den Haag, dit ging heel het internet door over wat er eigenlijk allemaal gebeurde rondom die boeren. Hierdoor gingen mensen begrip kweken. Waardoor in verschillende plaatsen gemeentes rond de tafel gingen zitten om over het plan voor de boeren te praten. Door sociale media zijn maatschappelijk onderwerpen in onze samenleving versneld en word er hierdoor eerder actie ondernomen.

Zouden we sociale media niet nog beter kunnen inzetten rondom het beleid en bestuur?
Sociale media is eigenlijk een directe democratie. Mensen geven hun mening tussentijds en kunnen hierdoor invloed uitoefenen op besluiten die worden genomen. Eigenlijk zouden we sociale media kunnen inzetten als een referendum. Hierdoor wordt de betrokkenheid met het beleid en bestuur vergroot. Door polls kunnen mensen stemmen op wat zij willen voor hun gemeente Hilversum.  Mensen kunnen niet een keer in de vier jaar op hun partij stemmen, waar het bij blijft. Door sociale media kunnen ze blijven stemmen over wat ze in de gemeente willen zien. Hierdoor voeren ze invloed uit op het beleid. Dit is natuurlijk iets voor in de toekomst. Het doel voor nu is om sneller contact te hebben met burgers.