De lucht is grijs en de wind raast door de Gijsbrecht van Amstelstraat. Winkelende mensen volgen de geur van versgemaakte erwtensoep. Wijnkoperij “Mijn Hemel” ontvangt alle klanten met een glas “Canard Beaujolais-Villages” en een kop warme snert. Met de Franse sfeer in de zaak voelde het, ondanks de kou, toch een beetje als vakantie. Ook dit jaar mogen wijnhandelaren de nieuwe Beaujolais-Villages, vanaf de derde donderdag van november, weer schenken.

Anita ten Berge (55) en Henri Jongschaap (56) komen elk jaar weer naar de proeverij van de nieuwe Beaujolais-Villages. “Het is echt een goed initiatief. Het zorgt voor meer binding met de klanten”, zegt ten Berge. “Het is fijn dat er dergelijke specialiteitenwinkels in Hilversum zijn. Ik ben een vaste klant en op deze manier wil ik Gerard Wouterson financieel ondersteunen, zodat hij hier kan blijven. Tegenwoordig is online shoppen erg populair. Helaas heeft dit ook invloed op de winkels in de Gijsbrecht”, vult Jongschaap aan.

Gerard Wouterson (55), eigenaar van “Mijn Hemel”, heeft ondertussen elk hoekje van zijn winkel gezien.  De wijnproeverij begint om één uur en duurt tot een uur of vijf, wanneer de andere winkels op de Gijsbrecht van Amstelstraat hun deuren gaan sluiten. Om één uur zijn de voorbereidingen nog in volle gang. De pan met erwtensoep staat op het vuur. Ze beleggen roggebrood met spek en, niet te vergeten, een medewerker van wijnkoperij “Mijn Hemel”, poetst de laatste wijnglazen blinkend schoon. Langzaam maar zeker stromen de klanten binnen. “Wilt u een lekker glaasje Beaujolais?”, vraag Wouterson. “Oh lekker, bedankt!” en “Ja, daar kwamen we natuurlijk voor!”, luidt het antwoord van de klanten.

De Beaujolais komt uit de gelijknamige streek in Frankrijk. De streek is gelegen vlak boven de, om zijn vele files bekende, stad Lyon. In 1968 had de Beaujolais-village een grote doorbraak in Parijs. Door dit succes voerden de wijnhandelaren en kasteleins Jarenlang een een hevige strijd. Ze wilden allemaal als eerste de nieuwe Beaujolais kunnen aanbieden aan hun klanten. Dit resulteerde onder andere in erg veel verkeersongelukken. Om dit te voorkomen is uiteindelijk wettelijk vastgesteld dat wijnhandelaren de wijn overal pas op de derde donderdag van november mogen schenken. Daarentegen mogen de primeurs van de landwijn precies een maand eerder de omloop in.

Dat de Beaujolais zo’n enorm succes is komt onder andere door de grote vooruitgang in de vinificatie en de kelderinrichting van de wijnboeren. Omdat de wijn bij de gisting een gecontroleerde temperatuur heeft en door de ononderbroken biologische afbraak van zuur behoudt de wijn zijn zuivere fruittonen. Hierdoor is de wijn altijd plezierig om te drinken en erg toegankelijk voor beginnende wijndrinkers.