HILVERSUM – Achter een net wegrijdende vrachtwagen staat Martin Triebels, woordvoerder van de actie ‘Liebergerweg Vrachtwagenvrij’. “En zo gaat het hier dus dag in, dag uit.”, zegt hij met een geïrriteerd gezicht. Dagelijks rijden er vanaf zeven uur ’s ochtends vrachtwagens met veel lawaai af en aan. Al meer dan 30 jaar woont hij op de Liebergerweg, maar nu is de maat echt vol en daarom is hij samen met een groep inwoners de actie gestart. “Dit is maar één vrachtwagen, soms zijn het er wel vijf of zes tegelijk.”

Rudy Volkerink, ook bewoner van de straat, werd deze ochtend nog wakker door de vrachtwagens: “Vanochtend vroeg om zeven uur kwamen er vijf vrachtwagens tegelijk binnen, en dan zijn ze aan het insteken en draaien. Ook stonden er twee stil voor mijn huis, met de motor nog aan. Daar word je simpelweg gewoon wakker van. Ik woon hier pas sinds net, maar als ik had geweten dat het zo erg was, was ik denk ik niet hier komen wonen.”

Overlast
Het is een bijzondere situatie aan de Liebergerweg: aan de ene kant van de straat staan woningen, aan de andere kant staat een groot distributiecentrum van een bekende lingeriewinkelketen, de Hunkemöller. Het distributiecentrum staat er al jarenlang. In de beginjaren kwamen er één à twee bakwagens per week, maar nu, mede dankzij de groei van het lingeriemerk, meerdere zeecontainers per dag. In het verleden kwamen de enorme vrachtwagens in grote getallen vroeg in de ochtend om te laden en lossen met slapeloze nachten van de bewoners tot gevolg. Terwijl dit tegen de Hilversum geldende nachtrustregels, waar onder andere in staat dat er tussen 19.00 uur en 07.00 uur geen overlast van buiten mag komen, in gaat. “Ze komen met veel geluid aanrijden en schijnen bij het keren van de vrachtwagen met hun enorme koplampen de woningen binnen, het is echt onmenselijk geworden.”

Handhaven nachtrustregels
Met deze nachtrustregels in het achterhoofd ging de groep actievoerders naar de gemeente. De gemeente vond dat Hunkemöller hier de regels inderdaad niet naleefde en besloot dat de lingeriegigant vanaf dat moment de regels zou moeten naleven. Dit gaat volgens Triebels best aardig: “Voor het distributiecentrum houden de vrachtwagenchauffeurs zich aardig aan de regels, soms zijn ze een paar minuten te vroeg, maar daar gaan wij niet moeilijk over doen. Verderop in de straat staan ze echter al vroeg te wachten tot ze verder mogen rijden. Hier heeft de gemeente Hilversum ze nog een maand uitstel voor gegeven, dus hopelijk zijn ze daar dan ook weg.”

Het handhaven van de regels is volgens Triebels slechts als een klein begin, want er is de hele dag door een enorme herrie te horen vanuit de richting van het distributiecentrum: “Het blijft natuurlijk een af en aan gaan van vrachtwagens in een woonwijk. Ze horen hier eigenlijk niet meer te zitten, want het past simpelweg niet!” De lingerieketen groeit erg snel, waardoor er steeds meer vrachtwagens bij komen. Elke ochtend zijn er in de straat ronkende motoren te horen en staat de straat vol met vrachtwagens.

Oplossingen
In oktober was de actiegroep het spuugzat. Ze kregen van beide partijen gelijk dat het niet helemaal goed ging in de Liebergerweg, maar er gebeurde niks. “Toen besloten we met de groep dat we er een schepje bovenop zouden doen. We willen niet meer via het harmoniemodel iets proberen te bereiken, maar we gaan ze ermee confronteren.” Dit hebben de gedupeerden gedaan door de media op te zoeken, en daardoor is er weer schot in de zaak gekomen. Hunkemöller doet verscheidene onderzoeken in de wijk om te kijken of een verhuizing voor beide partijen het beste is, maar hebben daar de tijd voor nodig.

Mede door deze acties zijn er al enkele tussenoplossingen bedacht om het overlast zo veel mogelijk te beperken. Zo wordt er sinds kort een straatcoach ingezet, die de vrachtwagens zo verdeeld mogelijk over de dag probeert binnen te laten. Over een uiteindelijke oplossing is Triebels heel duidelijk: “In 2019 loopt het huurcontract van Hunkemöller af. We hopen in het voorjaar uitsluitsel te krijgen van de lingerieconcern of ze het contract zullen verlengen of vertrekken. Wij hopen natuurlijk dat laatste.”

Spandoeken
Om de druk op het onderzoek te houden, hebben de inwoners gezamenlijk een tweetal spandoeken ontworpen en op 5 december opgehangen. Met grote letters staan de kreten “Stop verdringing woonfunctie” en “Bewoners tegen vrachtwagenoverlast” op de spandoeken die tussen de bomen tegenover het distributiecentrum hangen. “We voelen dat we verdrongen worden uit onze eigen wijk, het woonklimaat heeft eronder te lijden.” Veel verder dan de spandoeken wil de groep nog niet gaan, want er wordt aangegeven dat ze voor nu genoegen nemen met de onderzoeken die de Hunkemöller aan het uitvoeren is. “Irritatie over en weer veroorzaken zal waarschijnlijk alleen maar averechts werken. Zolang ze ons serieus blijven nemen, zullen wij geen vervolgacties ondernemen. Maar ik kan natuurlijk niks uitsluiten.”, aldus Triebels.