Op 30 en 31 januari wordt er weer eens gestaakt door leraren. Nog steeds is er een tekort en krijgen zij veel te weinig betaald, zoals het geval is bij alle belangrijke steunpilaren van onze samenleving. Op de Hilversumse basisschool “Het Mozaïek” voor kinderen met speciaal onderwijs, worden er zelfs strips gemaakt door de studentjes om aandacht en begrip te vragen voor de lerarenstaking.

Die strips gaan onder andere over de opmerkelijke oplossingen die vanuit de overheid zijn voorgesteld, bijvoorbeeld om de eisen voor de PABO-opleiding te verlagen of om mensen die eigenlijk geen docent zijn voor de klas te zetten. Omdat ik deze oplossingen zelf wat zwak vind, heb ik even snel (we moeten hier niet al te lang bij stilstaan, natuurlijk) drie alternatieven bedacht:

#1: Docentenplicht

Ken je dat systeem in Amerika waarbij mensen juryplicht hebben? Ik introduceer: docentenplicht. Elke week roepen we willekeurige Nederlanders op om voor de klas te staan. Dit is eigenlijk een combinatie van het verlagen van de PABO-toelatingseisen en het inzetten van docenten-die-eigenlijk-helemaal-geen-docent-zijn, maar dan op een manier die echt werkt. Als we toch geen moeite meer willen steken in het niveau van de leraar die je kinderen voor je opvoedt, laten we het onszelf dan makkelijk maken. Zo kan postbode Piet lekker de stelling van pythagoras uit gaan leggen aan die koters; gezellig, toch? Dat is voor hem ook leuk! Dan doet-ie ook eens wat anders.

Uiteraard ontvang je hier geen vergoeding voor, want leraren betalen naar hun verantwoordelijkheid — namelijk het vormen en begeleiden van onze toekomstige politici, ondernemers, kunstenaars, artsen, etc. —, daar doen we niet aan.

#2: Laat influencers de financiële problemen oplossen

Als tweede alternatief stel ik voor dat we influencers verplichten om honderd procent van hun inkomsten af te staan, zodat we de docenten een leuk zakcentje kunnen geven. De opbloei van influencers is natuurlijk het ultieme bewijs dat het schoolsysteem faalt. Zowel de beïnvloeder als hun trouwe volgers zijn hier het slachtoffer van, net zoals de minderjarige meisjes die het slachtoffer van Kaj van der Ree zijn. Ik opper dat we de inkomsten van deze lui met enig geweld afpakken en beter gebruiken, om zo capabele docenten voor de klas te krijgen. Dat slaat trouwens twee vliegen in één klap: jonge mensen zullen hierdoor veel meer leren en zich verder ontwikkelen, en de rest van Nederland hoeft nooit meer EnzoKnol of Anna Nooshin te zien of te horen.

#3: Stop helemaal met lesgeven 

Misschien is dit wel de meest voor de handliggende oplossing. Al dat gezeur en gezeik blijft ons bespaard. Die zeikdocenten met hun stakingen? Geen last meer van. Pubers waar ouders zich dood aan irriteren, die irritatie vervolgens op hun partner afreageren en in echtscheiding komen? Opgelost. Leerplicht, onderwijsinspectie en al die onnozele debatten in de Tweede Kamer? Het wordt ons allemaal bespaard. En wat dacht je van al het extra budget dat hierdoor vrijkomt? Dan kunnen we als land eindelijk investeren in de dingen die er écht toe doen, zoals wapenhandel en het bouwen van gevechtsvliegtuigen.

Ik heb het zelf te druk met belangrijkere zaken, maar het zou goed zijn als iemand deze alternatieven kan voorleggen aan de Tweede Kamer. Misschien dat Tim Hofman er een #BOOS-aflevering over kan maken. Heb je zelf betere alternatieven, laat het weten in de comments! en vergeet niet te abonneren, mij te volgen op Instagram, een duimpje omhoog te geven, dit stukkie op Facebook te delen, en gebruik de kortingscode ‘fuckleraren’ voor 5% extra boodschappen bij de voedselbank.