De Gijsbrecht van Amstelstraat lijkt langzamerhand weer op te bloeien. Volgens de nationale pandenbank staan op dit moment nog vijf panden leeg. Zo is op 1 april 2020 de “Grand Opening” van Beauty Lounge. Al lopend door de winkel straat zegt Trudy van der Zeijs (63): “Ik ga liever naar fysieke winkels. Het is ten eerste veel gezelliger. Ten tweede heb je persoonlijk contact met de mensen. Als iedereen alleen maar online gaat shoppen dan, hebben we straks geen winkels meer. Dat zou ik heel jammer vinden.”

De zorgen van Van de Zeijst zijn niet geheel onterecht. De Nederlandse markt zet zich schrap voor de veranderende economie. Door de opkomst van steeds meer webwinkels. Nederland heeft er een grote internationale concurrent bij, namelijk Amazon.nl. Eerst konden Nederlanders alleen via de Duitse site van Amazon bestellen. Amazon is van plan om, naast de al bestaande e-books, miljoenen anderen producten aan te bieden op de nieuwe Nederlandse site. Bovendien is het vanaf 15 januari 2020 ook mogelijk om je als partner te registreren bij Amazon.nl. Amazon is vooral succesvol in de opkomende e-commerce markten. Daarentegen is de Nederlandse e-commerce georganiseerd en een stukje veiliger door bijvoorbeeld de Thuiswinkel. Hier helpen ze zowel consumenten als bedrijven om een veilige webshop te kiezen.

Patrick Ebbelaar (48) van slagerij Kroon zegt dat er steeds meer winkels beginnen te komen. “In de omzet heb ik niet zo veel last van de leegstand hier in de straat. Ik heb meer last van het weer. Als we geen leegstand zouden hebben, dan heeft het winkelende publiek natuurlijk wel meer keus. Je merkt dan ook dat mensen dan komen om even lekker te shoppen.” En daar zijn de Hilversummers het mee eens. Emma Wouterson (20) gaat ook liever naar fysieke en lokale winkels: “Het is veel gezelliger om door een winkelstraat te lopen dan thuis achter je laptop te zitten. Ik probeer zo duurzaam mogelijk te leven. Door naar fysieke winkels te gaan bespaar ik een hoop plastic. Hoe simpeler hoe beter, vind ik.”

In tegenstelling tot slagerij Kroon heeft de ICI Paris wel last van de leegstaande panden op de Gijsbregt. Alma Velic (19), werkzaam in de ICI Paris, zegt: “We merken wel dat er steeds weer wat winkels bij komen, maar nog steeds gaan er ook winkels dicht. In de omzet merken we dat er veel leeg staat. Zowel het pand naast ons, als het pand tegenover ons staat leeg. De grootste boosdoener is de koopavonden. Ik vind dat te weinig winkels open zijn met koopavond, hierdoor hebben we veel minder aanloop.”