De vierde editie van Dutch Media Week, het grootste mediafestival van Nederland, is vandaag van start gegaan. Op verschillende locaties in Hilversum zijn er de komende week allerlei workshops, lezingen, rondleidingen en evenementen te bezoeken. Het festival is georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de gemeente Hilversum.

Hilversum staat al een lange tijd bekend als de mediastad van Nederland. Tijdens Dutch Media Week wordt dit gevierd. Een week lang is het festival te bezoeken door zowel jong als oud; mediamakers- en gebruikers, volgens de organisatie achter het festival. “Wij willen de bezoeker de verschillende facetten van de media laten ontdekken en duidelijk maken hoe media ons dagelijkse leven beïnvloedt,” vertelt Kim Visser, woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. “En natuurlijk willen wij er een leuke ervaring van maken.”

De organisatie achter het festival hoopt de komende jaren uit te breiden en hun bezoekersaantal van 40.000 mensen vorig jaar op den duur naar 100.000 te krijgen. “Ook breiden wij dit jaar en de komende jaren het liefst zoveel mogelijk uit door heel Hilversum,” zegt Visser. “Het is onze wens dat op den duur niet alleen culturele partners, maar ook kleine ondernemers en grote ketens met ons meedenken.”

Het programma van Dutch Media Week loopt tot en met 13 oktober op verschillende locaties in Hilversum en het Mediapark, waarvan sommige gratis te bezoeken zijn. Het complete programma is te zien op de officiële website van het festival.