HILVERSUM – Bezoekers van jong en oud druppelen Het Grafisch Atelier in Hilversum binnen. Hier vindt de tweede editie van de platenbeurs plaats. Voor de deur staan verschillende tafels en stoelen verspreid. Bezoekers kunnen hier versnaperingen kopen die verzorgd zijn door de Amsterdamse cateraar das Bäckerei. Op de tweede verdieping van het atelier kunnen bezoekers met kinderen tot 12 jaar voor 3 euro de platenbeurs bezoeken. Naast de beurs is er een expositie van kunstenaar Joris Diks.

Mels de Gooijer is beeldend kunstenaar en werkzaam in het atelier. Samen met zijn vriendin Marleen van den Heuvel organiseerde hij het evenement voor de tweede keer. Beide zijn vinyl liefhebbers en vonden dat Hilversum een evenement kon gebruiken met “wat meer bruis, kunst, en leven. Iets sprankelends en gewaagd.” Het evenement is zeker gewaagd. Bij binnenkomst is de orgelpopmuziek van muzikant Harry Merry niet te missen. Op zijn keyboard brengt hij luid verschillende nummers ten gehore. De organisatoren hebben hem uitgenodigd, omdat hij “geen doorsnee muzikant is, maar een muzikant zonder genre.’’

Bezoekers lopen op hun gemak rond in de galerij, snuffelen tussen platen en bekijken op hun gemak de kunst. Er hangt een gezellige sfeer. Onder het genot van een hapje en een drankje maken bezoekers een praatje met elkaar. Het evenement is georganiseerd voor Hilversummers zelf, maar ook voor platen en kunstliefhebbers uit omliggende steden.

Verschillende handelaren zijn uitgenodigd om hun platencollecties te verkopen. In twee ruimtes staan tafels waar hun collectie uitgestald staat in bakken. Op de bak staat het genre of het jaar van uitkomst vermeld. Er is een groot aanbod aan platen uit de jaren tachtig. Klassiekers, zoals The Beatles, hebben vaak een eigen bak. Platen verzamelaar Rinus de Winter beschrijft zijn collectie als “een uit de hand gelopen hobby.” Vandaar dat hij een deel van zijn collectie verkoopt. In zijn collectie zit vooral jazz, soul, blues en rockmuziek. De verkoop van de dag verliep ‘’redelijk’’ en platen liefhebbers kopen vooral singles van oude legendes zoals Queen. Het is opvallend hoe tijdloos deze muziek blijft. De meeste platen verzamelaars zijn zelf opgegroeid met een platenspeler, maar tegenwoordig is bijna alles online te beluisteren. Ondanks het gebruik van online muziek blijft het populair om iets van vroeger nu nog steeds te gebruiken, zoals bijvoorbeeld het dragen van vintage kleding. Veel bekende artiesten brengen hun muziek nog steeds uit op vinyl en veel dj’s maken gebruik van vinyl in hun sets.

img_3912

Joris Diks is werkzaam als kunstenaar en maakt gigposters, artprints en illustraties. Zijn werk is tentoongesteld langs de muren van de gangen. De posters zijn stuk voor stuk verschillend en opvallend door het gebruik van kleur in combinatie met tekeningen. Veel posters zijn onderdeel van merchandise voor bands of evenementen. De naam van een band of evenement is te zien op de poster met een opvallend ontwerp. Joris maakt veel ontwerpen voor Tivoli Vredenburg of EKKO in Utrecht. De samenwerking met bands verschilt, Joris: ‘’Soms benaderen bands mij om een poster te maken en soms benader ik zelf een band waar ik graag mee samen wil werken.’’ Iedere poster is uniek. Naast het eigen ontwerp zijn de posters hand gedrukt, genummerd, gesigneerd en is er een gelimiteerde opgave. De posters worden verkocht voor 25 euro per stuk. Bezoekers kopen de posters om verschillende redenen. Joris: ‘’Sommigen zijn fan van de band waar de poster voor is gemaakt en anderen kopen de poster omdat ze het beeld mooi vinden.’’

img_3916