Rumoerigheid, muziek en lachende gezichten. Het Joop van den Endeplein is gevuld met mensen van alle leeftijden. Het diverse aanbod van activiteiten zorgde voor keuzestress over wat te doen en wat te zien. De Open Studio Dagen waren dit weekend voor de twaalfde keer gevuld met de leukste activiteiten voor nieuwsgierige media-aagjes.

Bij het bezoeken van Studio 21 is de verbazing af te lezen van het gezicht van elke bezoeker. De grote, kale ruimte is gevuld met een rode gloed van de vele televisieschermen. De ronde opstelling en de vele tafeltjes worden klaargezet voor de nieuwe dinner experience: Madame Jeanette. Studio 21 staat op het bezoeklijstje van veel mensen, onder andere vanwege het grote aantal televisieshows die hier worden opgenomen. Ook de grote hal met rekwisieten, van het bedrijf Unbranded, laat bij velen een indruk achter. Lopend langs de verschillende nepplanten, klokken, schilderijen en nog veel meer, kom je achter de realiteit van televisie. Alles wat zo echt lijkt, blijkt nep te zijn.

Anne-Marie Huikeshoven (33), oud-webredacteur van de NCRV, bezoekt samen met haar man en dochter voor de eerste keer de Studio Dagen. Ze laat weten het erg naar haar zin te hebben: “Ik vind dat er voor de kinderen een enorm goed programma is, maar het is in principe leuk voor alle leeftijden.” Aaron Ros (15) is voor de tweede keer aanwezig en geeft aan dat veel activiteiten hetzelfde zijn als vorig jaar. “Ondanks dat er veel hetzelfde is, blijft het een leuke dag.”

Tussen de activiteiten door worden er optredens gegeven door onder andere de band Teenz. Leon Liefers (19) is lid van de band. Leon: “We zijn de band Teenz, maar steunen hier de Stichting Muziekids.” Muziekids is een stichting die muziek naar het ziekenhuis wil halen door te streven naar een Muziekids Studio in elke zorginstelling. Alle kinderen tot achttien jaar zijn hier welkom. De band heeft ook tijd om zelf rond te kijken op het Media Park. Een ander lid van de band is Lonneke van Krimpen (17). Lonneke: “Ik vind alles heel leuk om te zien, in het echt is het anders.”

Zelf het Jeugdjournaal presenteren, knutselen bij Hip voor Nop en een virtual reality game van Opsporing Verzocht spelen. Dit is een kleine greep van wat er allemaal te doen was op het Media Park. Mediabedrijven openende graag hun deuren voor de bezoekers, om zo de realiteit van de media te laten zien. Na een dag rondstruinen gingen alle bezoekers weer een stukje mediawijzer naar huis. Op naar de dertiende editie.