HILVERSUM – De eerste Shopping Night van Hilversum is een feit. Voor een avond bleven bijna alle winkels op de Gooische Brink tot middernacht open voor publiek. Naast dat het publiek kon genieten van verschillende kortingen, waren er ook modeshows, cocktailshakers en optredens. Een gezellige avond voor het shoppende publiek.

Hoewel de winkels normaal om zes uur sluiten, begint de avond nu eigenlijk pas. Van zes tot twaalf zijn de winkels geopend en verwelkomen de ondernemers het publiek met een hapje en een drankje. De Kerkbrink ligt er rustig bij. Hier en daar maken mensen een praatje onder het genot van een drankje, maar erg druk is het niet. De rode loper, waar tussen het winkelen door modeshows plaatsvinden, ligt midden op de Kerkbrink. De eerste modeshow gaat van start en de modellen paraderen met de nieuwste items van de winkels over de rode loper. Een presentator loopt wat heen en weer en geeft toelichtingen bij de outfits. Ondanks dat er kleine foutjes worden gemaakt met de merknamen, brengt hij het wel enthousiast. Na de modeshow wordt de rode loper snel opgerold zodat de Kerkbrink weer vrij is.

Aan het begin van de Kerkbrink voor het Hollandse klompenhuis staat een jongen van 17 jaar. Hij is de jongste klompenmaker van Nederland en speciaal voor de Shopping Night naar Hilversum gekomen. Hij is bezig met een paar klompen en ondertussen geeft hij uitleg aan wat publiek. De mensen zijn erg geïnteresseerd. Een complimentje hoor je regelmatig voorbijkomen. Vol bewondering kijkt het publiek naar de jongeman die vormgeeft aan de klompen.

Iets verderop, voor de H&M, staat een photobooth. Een klein hokje met een jongeman ernaast die de photobooth bedient. De photobooth wordt goed ontvangen door zowel de winkeliers als het publiek. “Leuk om met je gezelschap de photobooth in te gaan als een herinnering van de avond,” aldus een bezoeker van de Shopping Night. Er staat een mand waar gekke accessoires in liggen die je kan gebruiken voor je foto. Glitterhoedjes, knalroze zonnebrillen en pruiken. Een grappige foto gegarandeerd. Lachend kleden de mensen zich aan met de gekste accessoires. Ze lachen nog harder wanneer ze het resultaat op de geprinte foto’s zien.

De lachende gezichten en dansende mensen zorgen voor een fijne sfeer op de Kerkbrink. Met muziek van ‘The Royal Hillbilly Club’ maakt de rustige sfeer plaats voor gezelligheid. Onder het genot van een Gin & Tonic bewegen wat mensen, nog een beetje ingehouden, op de vrolijk makende muziek. De avond blijft op deze gezellige manier doorgaan tot twaalf uur ’s nachts. Alhoewel een aantal winkels al eerder de deuren sluiten, blijft het grootste deel open tot het einde. Met tassen vol aankopen en een goodiebag loopt iedereen langzaam weg van de Gooische Brink.

Het programma van deze avond was veelbelovend maar de reacties op de Shopping Night zijn verschillend. Iedereen is het erover eens dat het idee leuk is maar dat er zeker een aantal verbeterpunten zijn. Een verbeterpunt waar veel ondernemers het mee eens zijn is de promotie. “Veel mensen wisten niet dat er een Shopping Night was en kwamen toevallig langs,” aldus een werknemer van Differenza. Ook de uitgekozen dag valt niet helemaal in de smaak. “Op een zaterdag was het misschien drukker geweest,” zegt een werknemer van McGregor.

Na de Shopping Night is het weer leeg en stil op de Kerkbrink. De bar, de photobooth en de rode loper zijn netjes opgeruimd. Ondanks dat het tijdens de Shopping Night erg rustig leek op de Kerkbrink, hebben de winkeliers het wel als druk ervaren. Zo vertelt een werknemer van McGregor: “Er kwamen constant mensen in de winkel, ik bleef het druk hebben.” Ook de andere winkels vinden het een geslaagde avond. “Van acht tot twaalf was het heel druk. We hebben deze avond een hele goede omzet gedraaid,” aldus een werknemer van Differenza.

De ondernemers zijn het erover eens. De Shopping Night is voor herhaling vatbaar, maar wel met de nodige verbeterpunten.