HILVERSUM - De afgelopen maand is Lunchroom de koffiebranderij veel in het nieuws geweest door een butlerpop die racistisch zou zijn. Daan van Linschoten kijkt terug op deze rumoerige periode en hoe Daan en zijn zaak deze periode hebben meegemaakt.

“We hadden de zaak ingericht met sinterklaas versiering met allemaal verschillende soorten pieten, Sinterklaas en pepernoten. Maar daar ging het niet om. Het ging over de pop die buiten staat. Twee mensen waaronder Rebekka Timmer, stelden een vraag. Zij vroegen wat wij vonden van de zwarte butlerpop die buiten stond en vertelden daarna dat het puur racisme is. Die pop staat al 30 jaar lang elke dag buiten en ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat die pop zwart of elke kleur dan ook is. Ik gebruik de pop alleen om mijn menu erop te zetten, zodat de mensen die langslopen het menu kunnen lezen. Zij kwam binnen en vertelde dat zij mensen zou gaan waarschuwen bij ons geen koffie meer te drinken, omdat wij racisten zouden zijn. Ik dacht eerst dat ik in Bananasplit zat, ik dacht echt dat het een grap was. Rebekka Timmer vindt dat een witte pop wel naar buiten mag en een donkere pop niet. Eigenlijk vind ik dat het voorbeeld van racisme, ik kan geen beter voorbeeld opnoemen.”

“Later vond ik buiten een sticker met daarop ‘Zwarte piet is racisme.’ Daar ben ik het zelf niet mee eens, maar die pop staat niet voor zwarte piet. Ik zou niet weten wat die pop überhaupt met Zwarte piet te maken heeft, maar die sticker vond ik wel en die hebben zij neergelegd.”

“Lokale media kregen er lucht van en daarna ook landelijke en internationale kranten. We hebben in België en in Duitsland in de krant gestaan. Er zijn mensen vanuit België hier een biefstukje komen eten om steun te betuigen. We krijgen nog steeds kaarten toegestuurd van mensen die achter ons staan, het is echt een klein handje vol mensen die het er echt niet mee eens zijn. We hebben geen moment gedacht van ‘we halen die pop naar binnen.’ Zolang ik hier rondloop gaat die pop naar buiten. Ik zet hem al 15 jaar buiten en dat zal ik de aankomende 15 jaar ook blijven doen. Hij blijft staan waar hij staat. Ik dacht nog, omdat ik altijd aan het werk ben, ga ik echt niet snel genoeg met de tijd mee of kan dit gewoon niet meer in deze tijd. Ik heb wel gemerkt dat iedereen de discussie helemaal zat is.”

“Het was haar bedoeling de zaak schade aan te doen. Op Facebook ging rond dat wij een zaak vol muizen en kakkerlakken zijn, dat zijn gewoon leugens, smaad en laster. De keuringsdienst is hier laatst langs geweest en die had alleen stof op de afzuigkap gevonden. Facebook heeft de leugens ondertussen wel verwijderd.”

“Achteraf kijk ik toch met een positief beeld terug op de afgelopen periode. We hebben gemerkt dat er erg veel mensen achter ons staan en dat heeft ons heel veel steun gegeven. Eigenlijk is het hier alleen maar drukker geworden, veel drukker. Tijdens de lunch zit ik helemaal vol. Uiteindelijk heeft het positief uitgepakt. Het is de bekendste pop van Nederland geworden.”