HILVERSUM – Op de Bussumerstraat in Hilversum ligt de duurzame textiel winkel Sus & So (voorheen: Het Groene Warenhuis) Een winkel met eerlijke mode, biologische bedlinnen, eco badtextiel, puur ondergoed, kinderkleding en zacht nachtgoed. Sus & So was onderdeel van de Dutch Sustainable Fashion Week, een evenement waar duurzame mode beter zichtbaar gemaakt werd via evenementen en winkels door heel Nederland.

Gonny Jets is een van de mede-eigenaren van Sus & So. In een interview vertelde zij over het ontstaan van het bedrijf en duurzame mode.

Jullie zijn begonnen als het groene warenhuis. Waarom heten jullie nu Sus & So?
‘’Sinds 1 januari 2016 is er een fusie ontstaan samen met Jitske Draaisma, hier zat voorheen het Groene Warenhuis en ik had mijn eigen zaak Sincero fair fashion. Het pand werd hierdoor te klein en na een verbouwing is Sus & So geopend op 17 september 2016.’’

Waarom hebben jullie de keuze gemaakt om een winkel te openen met duurzame mode? 
‘’Ik ben al in 2004 begonnen met mijn eigen webwinkel. Naar aanleiding van reizen door ontwikkelingslanden heb ik besloten dat eerlijke handel belangrijker is dan ontwikkelingshulp. Ik kwam zelf niet uit de mode, maar mijn moeder gaf vroeger naailes waardoor ik opgegroeid ben met stoffen, vandaar de keuze voor kleding.’’

Waar letten jullie op bij inkoop van de kleding?
‘’Waar wij op letten is het Global Organic Textile Standard (GOTS) keurmerk. Kleding met dit keurmerk is biologisch gecertificeerd en naar eerlijke arbeidsomstandigheden gemaakt.’’

Wat is jullie mening over de komst van een Primark in Hilversum?
‘’Ik vind het geen goede ontwikkeling op het gebied van eerlijke kleding. Primark is fast fashion en wij staan voor slow fashion. Ik snap wel dat het een trekker is voor Hilversum, maar er komt daardoor wel meer afval op de kleding markt’’


Duurzame mode en fairtrade producten beginnen steeds populairder te worden, merken jullie dat ook in de winkel? 
Ja! Gelukkig gaan mensen steeds meer op zoek naar duurzame mode en komen ze zo bij ons terecht, de toenemende populariteit heeft ook geleid tot uitbreiding van de winkel.’’

Wat zijn de voordelen van het hebben van een winkel vergeleken met een webshop?
‘’Mensen kunnen hier de kleding passen, en voelen aan de mooie stoffen. De sfeer van de winkel is natuurlijk anders dan een webwinkel. Wij kunnen daardoor ook klanten meer advies geven en vertellen over de producten.’’
 
 
Hilversum is steeds meer op weg om een fairtrade gemeente te worden! Waarom is het zo belangrijk dat men juist naar deze winkels gaat?
‘’Dit zijn allemaal particuliere ondernemers, het is belangrijk dat we deze blijven steunen.’’

Wat is jullie mening over kleding met echt bont?
‘’Wij verkopen geen echt bont in de winkel! Dat is bij onze merken ook niet te vinden. Ik ben zelf geen fan van bont en als je echt bewust met kleding bezig bent, draag je ook al snel geen bont.’’
Was de deelname aan de Sustainable fashion week succesvol?
‘’Ik heb niet het idee dat er daardoor meer mensen langskwamen in de winkel. Er zijn dan ook 6 winkels in Hilversum die fair fashion verkopen. Wel heeft het gezorgd voor extra publiciteit van eerlijke mode en de bewustwording ervan.’’