Erik Gouw is een personal trainer van 27 jaren jong. Bijna zijn hele leven staat in het teken van sport en een gezonde levensstijl, dus de keuze voor sport- en voedingscoach kwam niet uit het niks. De geboren Hilversummer heeft de opleiding Sport & Bewegen afgerond en is daarna gaan werken bij DeRuiterPT. Hier deed hij veel ervaring op over het Personal Trainer en voedingscoach zijn, al snel begon Erik zijn eigen zogeheten PT aan de 's-Gravelandseweg in Hilversum. Het nieuwe jaar brengt vaak goede voornemens met zich mee, daarom spraken wij met de personal trainer hierover en wat jij kan doen om 2020 sportiever en gezonder door te komen.

Zijn er voornemens die ieder jaar terugkomen?

“Eigenlijk willen mensen altijd wat beter voor zichzelf zorgen in het nieuwe jaar. Gezonder eten, afvallen en vetpercentage verlagen. Meer bewegen en meer trainen hoort daar vaak ook nog bij.”

Is het in januari echt altijd zo druk? Zo ja, hoe bereid jij je daarop voor?

“Wij zijn niet echt een sportschool waardoor we niet de hele grote piek merken in het nieuwe jaar. Wel merk je dat er meer aanmeldingen komen voor personal training en de groepstrainingen die wij aanbieden. Voorbereidend werk zit hem voornamelijk in het promoten van het bedrijf. Op social media nuttige informatie delen en laten zien wat je voor mensen betekent kan veel opleveren.” 

Hoe kunnen mensen het best hun voornemens volbrengen? 

“Gewoontes die ongezond zijn afleren en vervangen door gezonde. Ik zeg altijd: “Een uitzondering, moet een uitzondering blijven.” Mensen willen veel te vaak uitzonderingen maken, vooral met voeding en drank. Hierdoor krijgen mensen over het hele jaar teveel calorieën binnen, waardoor ze hun doelen niet halen. Een goede basis creëren, wat betreft bewegen en voeding helpt al heel erg. Mensen willen vooral heel snel resultaat boeken en zo snel mogelijk weer hun ‘oude patroon’ oppakken. Het doel moet juist zijn om een ander patroon te creëren die je voor de rest van je leven kan aanhouden.”

Zijn er ook dingen je thuis kan doen of veranderen om 2020 sportiever door te komen? 

“Er zijn veel manieren om thuis te trainen of te bewegen. Het aansterken van het lichaam kan tot een bepaald niveau thuis. In de sportschool kan je specifieker te werk gaan en heb je daar natuurlijk ook de materialen voor. Maar goed, meer bewegen of een korte work-out is natuurlijk al effectiever dan niets. Ik schrijf zelf persoonlijke schema’s voor de mensen die ik begeleid en thuis ook nog wat willen doen. Dit verschilt heel erg per doel en is persoonsgericht.” 

Hoe zie je dat de aanpak van een personal trainer meer oplevert dan voor jezelf sporten?

“Op heel veel vlakken. Mensen weten bij ons wat ze trainen en met iemand met veel kennis over het vak kan je specifieker te werk gaan dan alleen. Vaak weten mensen niet wat ze doen en verliezen ze de motivatie omdat ze niet zeker zijn of hun aanpak wel helpt. Daardoor geven ze gauw op en is het na januari weer wat rustiger in de gym. Bij ons blijven mensen langer omdat ze resultaat zien (metingen) en omdat ze gemotiveerd blijven met iemand naast zich. Bij ons train je in principe altijd met een personal trainer om jou richting de gewenste resultaten te helpen.”