HILVERSUM- De nieuwe Amazon Prime serie The Grand Tour waar voormalig Top Gear presentatoren Jeremy Clarkson, James May en Richard Hammond weer bij elkaar komen is eindelijk te zien in Nederland. De show werd wereldwijd op verschillende locaties gefilmd in een studiotent. United, een bedrijf gevestigd in Hilversum, heeft de opdracht gekregen om dit te realiseren in 4K, een manier van filmen met een hogere resolutie die zorgt voor scherpere beelden. Op verschillende locaties in Zuid-Afrika, Europa en de VS. Bolke Burnaby Lautier vertelt in een interview hoe dit is gerealiseerd.

Burnaby Lautier: ‘’Officieel ben ik manager special projects, maar die titel vind ik erg. Ik film alles wat niet mainstream is, oftewel de niet standaard klussen.’’

The Grand Tour is dan ook zeker geen standaard klus! Hoe is dit tot stand gekomen?

‘’We zijn benaderd door het bedrijf CHUMP van de voormalige Top Gear presentators Jeremy Clarkson, James May en Richard Hammond. United is deels televisie maken en deels logistiek. We hebben de technische setting van The Grand Tour bedacht. Omdat we wereldwijd hebben gefilmd, moesten we een manier bedenken om alles zo licht mogelijk te vervoeren. Dit moest allemaal binnen een budget.’’

Burnaby Lautier laat het materiaal zien waarmee The Grand Tour gefilmd is:

‘’We moesten een manier verzinnen om alles zo specifiek mogelijk te bouwen. Het materiaal moest klein zijn en zo licht mogelijk om het snel te kunnen vervoeren. De set werd in 3 uur opgebouwd en binnen 2 uur afgebroken. We hadden een tweedelige set, een in Europa en een in de VS. Daarbij verzorgden we ook de volledige geluidsinstallatie. De kisten waar het materiaal in zit zijn zo gebouwd dat water er eventueel onderdoor kan stromen.’’

 

Bij United in Hilversum staat het productie materiaal van The Grand Tour.

Bij United in Hilversum staat het productie materiaal van The Grand Tour.
Lauren Melleney

 

Is er dan ook wel eens iets misgegaan?

‘’Het gaat pas mis als het niet meer te redden is. In Nashville zijn kisten met materiaal omgevallen en in Schotland is er een crash geweest. Dan moet je iemand zo snel mogelijk op het vliegtuig schoppen om dat te controleren. Door omstandigheden zoals een brug die letterlijk kapot was, kwam die persoon maar 4 uur eerder aan dan de rest. Maar we hebben uiteindelijk gewoon kunnen filmen.’’

Burnaby Lautier wijst op wat materiaal waar deuken in zitten:

‘’Kijk dit komt dus door die crash, maar zoals je ziet is de hele set van The Grand Tour vrij minimaal. Die studiotenten moesten anderen regelen.’’

Top Gear was wereldwijd een succes, zal The Grand Tour succesvoller worden?

‘’Of het überhaupt beter of succesvoller is zal de tijd leren, het gaat vooral ook om het entertainment. The Grand Tour is een heel grote hype. Ik keek vroeger ook niet naar Top Gear voor de auto’s maar meer naar het entertainment van de presentatoren. Zij zijn eigenlijk gewoon drie clowns.’’

Was het indrukwekkend om wereldwijd te filmen?

‘’Weet je, werk is werk. Wij als bedrijf hebben een grote, Europese footprint en onze klanten zijn steeds anders. Een paar weken terug verzorgden we de opnames van The Victoria Secret Show in Parijs en hebben we gefilmd in Schotland. En dat allemaal in één week. We doen met zijn allen ons best en zorgen voor meer mogelijkheden.’’

Hilversum wordt gezien als de mediastad die wil voorlopen. Wil United dat ook, bijvoorbeeld op het gebied van 4K?

‘’Dat ben ik niet met je eens, Hilversum is het meest oubollige televisieland dat er is. United loopt vooruit op het gebied van technologie. Als je een expert zoekt in 4K wereldwijd, dan bel je ons. Je hebt het nu over 4K maar we doen nog veel meer dan dat. Iedere werkdag filmen we RTL Boulevard op het Leidseplein en RTL Late Night op het Rembrandtplein in Amsterdam. We hebben een manier ontwikkeld waarbij we de techniek vanuit één plek regelen. Jaren geleden werd 3D populair en waren wij daar ook al mee bezig. In 2013 volgden we David Beckham in Rome via HD. Maar daar loopt alleen United mee vooruit en niet Hilversum. Hilversum is an sich niet vooruitstrevend, maar wij als bedrijf zetten met dit soort opdrachten Nederland wel op de kaart.’’