Nachtclub G-Spot is een van de drie meest toonaangevende discotheken van Hilversum voor jongvolwassenen. Hoe behoudt een zaak als deze haar lucratieve karakter met het overaanbod dat momenteel heerst in de horecabranche en een publiek bestaande uit armzalige scholieren die binnen niet langer mogen roken, hun geld liever uitgeven aan festivals en het liever in de grotere steden op een rampeneren zetten?

Sebastiaan Ton (39), manager van G-Spot vertelt: “Onze doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit jongeren tussen de 18 en 25, maar we hebben met enige regelmaat ook een aantal zestigers over de vloer. Om ons publiek te bereiken doen we regelmatig prijsacties via social-media in samenwerking met drankleveranciers, om ervoor te zorgen dat we ook in de vooravond al mensen binnen krijgen.”

Hilversum is met haar 90.000 inwoners een middelgrote provinciestad. Een negende van dit aantal inwoners is tussen de 15 en 25 jaar oud en valt daarmee, het minderjarige deel uitgezonderd, onder de doelgroep van G-Spot. Onder “de jeugd van tegenwoordig” heersen vaak trends, bevestigt ook Ton. Of dat nu om een toename, dan wel afname van drugsgebruik en festivalbezoekjes gaat of het “fashionably late” in een discotheek arriveren, “hebben deze trends een effect op de inkomsten van bars en discotheken,” zegt Ton. Naast de concurrentie die hij ervaart door zowel indoor- als outdoor-festivals, vertelt Ton dat de grootste rivaliteit te danken is aan hun concullega’s in de nabijgelegen grotere steden.

De mediastad staat bekend als één van de meer welgestelde steden van Nederland. Onderzoekscijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek spreken deze aanname fors tegen. Desalniettemin beweert Ton dat deze aanname in de praktijk wel veelal klopt. “Wanneer middelbare scholieren een diploma behalen, trekken ze veelal naar de grotere steden, zoals Utrecht of Amsterdam. Ouders kopen vaak een huis voor hun zoon of dochter om dichterbij de universiteit of hogeschool te wonen. Je ziet deze studenten dan steeds minder terug, zeker wanneer ze in die steden het brede scala aan clubs en kroegen hebben ontdekt.”

Toen de alcohol leeftijd in januari 2014 van zestien naar achttien ging, merkte G-Spot weinig verschil in omzet, de club is immers altijd 18+ geweest. Wel was er een duidelijk verschil in manier van alcoholconsumptie merkbaar, vertelt Ton. “Mensen kennen hun grens minder goed. Waar het eerst een paar biertjes waren, gaan ze nu vol gas aan de shotjes.”

Hoewel het lastig te zeggen is of het verbod op rokersruimtes, dat 27 september door de Hoge Raad werd goedgekeurd, geldelijke gevolgen zal hebben, vermoedt Ton dit wel. “Mensen zullen er volgens mij sneller voor kiezen om thuis een paar biertjes meer te drinken, omdat ze er dan een sigaretje bij kunnen roken op de bank. Ze komen dan later bij ons, dus wat dat betreft zal het zeker financiële gevolgen hebben. Toch blijft dit vrij lastig te meten. Je weet niet weet wie daarvoor kiezen en indien dit doen hoeveel biertjes ze dan liever thuis drinken dan bij ons.”

Over de invloed van drugsgebruik op de omzet zegt Ton: “Wij hebben een zero-tolerance beleid wanneer het aankomt op drugs, maar gelukkig is dat niet iets waar we vaak tegen aanlopen. G-Spot is geen tent waar je een pilletje nodig hebt om een leuke avond te hebben.”