Het aantal laadpalen in Hilversum gaan steeds meer stijgen. Door het klimaatakkoord is er meer aandacht gekomen aan elektrisch rijden. Lex van Waarden, raadslid van GroenLinks Hilversum vindt dat door het plaatsen van meer laadpalen het elektrisch rijden wordt gestimuleerd: “Op dit moment is het zo dat je een laadpaal kunt aanvragen wanneer je een elektrische auto hebt of een elektrische auto wilt aanschaffen: "paal volgt auto". Beter zou wat mij betreft zijn wanneer er voldoende laadpalen worden gerealiseerd, dan volgen de elektrische auto's vanzelf: "auto volgt paal”.

“Ik hoop dat er in de toekomst in Hilversum voldoende laadpalen zijn zodat je niet bang hoeft te zijn dat je in de buurt geen oplaadmogelijkheid vindt. Als er niet voldoende laadpalen zijn zullen mensen twijfelen of ze een elektrische auto gaan rijden. Om dat te stimuleren moeten er wat GroenLinks betreft laadpalen bij. Hoeveel dat er moeten zijn is lastig; ik heb de gemeente gevraagd dat uit te zoeken”, aldus van Waarden.

Sharyl Bloemdal (29): “Elektrische auto’s zijn vrijwel nieuwe auto’s. Ik ken echt bijna niemand die tegenwoordig een nieuwe auto kan kopen. Bijna iedereen rijdt tweedehands en dat is vaak benzine of Diesel. Misschien over een aantal jaar wanneer de elektrische auto’s tweedehands gaan worden dat dan meer mensen elektrische auto’s gaan afschaffen. Om het klimaatprobleem aan te pakken zal het misschien wat helpen, maar niet veel. De vliegtuigen op Schiphol vliegen nog steeds en er zijn nog steeds veel scooters. Ik denk ook niet dat iedereen ooit elektrisch gaat rijden.”

Olga Middendorp (32): “Ik kan het niet betalen ook weet ik niet zeker of het nou de oplossing is voor het klimaatprobleem. Dat zou dan mijn overtuiging zijn om een elektrische auto te kopen, maar misschien moet iedereen überhaupt gewoon wat minder rijden.”

“De gemeente Hilversum heeft niet zozeer tot doel om een bepaald aantal publieke laadpalen te plaatsen. Het doel is het realiseren van een dekkend netwerk van laadpalen, zodat (bijna) iedereen binnen een straal van 300 meter een laadpaal kan vinden. Toen dat beleid is vastgesteld, was de schatting dat daarvoor ongeveer 90 laadpalen nodig zijn. Er zijn nu 55 publieke laadpalen en nog vijftien gepland, met elk twee aansluitingen. Er zullen nog laadpalen bijkomen, daar waar er nog geen een binnen een straal van 300 meter is”, aldus Rina van der werf, communicatieadviseur gemeente Hilversum.

Nederland heeft vorige maand de 50.000 aantal laadpalen gepasseerd, wat blijkt uit een rapport van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), maar volgens het regeerakkoord is Nederland nog ver verwijderd van de 1,8 miljoen laadpalen die in 2030 nodig zijn om de klimaatdoelen uit het regeerakkoord te halen. Er is ook een breed meerjarige beleidsagenda opgesteld, namelijk de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Hierin staat dat wordt verwacht dat erin de provincie Noord-Holland naar 56 522 aantal laadpalen gestreefd wordt.