De kogel is door de kerk: vanaf 2018 krijgt Hilversum een citymarketingorganisatie. De organisatie, onder de naam Live Hilversum, is een plan van de gemeente. Gemeente Hilversum wil middels een citymarketingorganisatie meer bedrijvigheid en bekendheid creëren in en voor Hilversum. Tijdens de raadsvergadering op 6 december heeft de raad het voorstel groen licht gegeven.

In 2018 zal Live Hilversum overal te zien zijn in Hilversum. Ten eerste zal het Stationsplein een “Hilversumstore” krijgen: een souvenirwinkel gerund door de VVV. Ten tweede zal de Media Mile live gaan. De Media Mile is een interactieve looproute door heel Hilversum. De route loopt langs alles wat Hilversum rijk is: Station Hilversum, Museum Hilversum, het Raadhuis, het Mediapark, Beeld en Geluid en het Marktplein. Naast de bezienswaardigheden zal de route voorzien zijn van de nieuwste technologie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een digitale versie van het Rad van Fortuin tegen het lijf lopen. Als laatste zal het beeldmerk Live Hilversum steeds vaker zichtbaar zijn in het straatbeeld. Om naamsbekendheid te vergroten zal Live Hilversum evenementen sponsoren.

Live Hilversum wil meer bedrijvigheid naar Hilversum trekken en de Mediastad op de kaart zetten. De organisatie wil als spil dienen tussen de organisaties die voorheen op zichzelf bezig waren met de bedrijvigheid in Hilversum. Een van de organisaties die hier direct mee betrokken is, is Stichting Ondernemersfonds De Gijsbrecht. In een brief verklaren zij positief naar het plan te kijken. “Wij zijn voorstanders van een sterke uitstraling van Hilversum – naar de eigen bewoners en naar buiten toe. Citymarketing kan daartoe bijdragen”, laat de stichting weten.

Winkeliersvereniging Seinhorst is echter minder te spreken over Live Hilversum. Volgens de voorzitter, Johan Hessing, lijkt Live Hilversum meer commerciële belangen dan maatschappelijke belangen te hebben. Ook laat hij weten dan winkelcentrum Seinhorst nooit betrokken is geweest bij de voorbereidingen. “Het is mij ten gehore gekomen dat er plannen zijn voor citymarketing. Waarom de gemeente ons hier niet bij heeft betrokken, is mij niet duidelijk.”

De kritiek vanuit SP, Leefbaar Hilversum, Hart voor Hilversum en Hilversum1 tijdens de commissievergadering werd tijdens de raadsvergadering voortgezet. Zij dienden een motie in, waarin zij het college opdroegen het salaris van de medewerkers onder de €6.000 bruto per maand te houden. “Een directeur die 120.000 euro verdient, een eventmanager die 75.000 euro verdient en een centrummanager die 52.000 euro verdient voor de helft van de uren. Wij vinden dat voor publiek geld onacceptabel”, aldus fractievoorzitter Bianca Verweij (SP). Met 9 stemmen voor en 25 stemmen tegen hield de motie geen stand.