Het is geen doodnormale maandag, vandaag, op 9 december, is er een landelijke bijeenkomst voor de maatschappelijke diensttijd. Ook wel MDT in de volksmond genoemd. Het Gooilandtheater loopt vol met betrokken partijen, het kernteam, jongerenpanel en verschillende proeftuinen zijn aanwezig. Kennisuitwisseling is vandaag een centraal thema en samen verder bouwen aan de maatschappelijke diensttijd. Jacqueline de Jager: ‘’Zolang MDT bestaat, blijven we met elkaar bouwen.’’ Het nieuwe logo voor de maatschappelijke diensttijd zal vandaag bekend gemaakt worden.

De maatschappelijke diensttijd is nog niet onder iedereen bekend. Jacqueline de Jager, programmadirecteur van de maatschappelijke diensttijd, neemt ons mee naar hoe het allemaal begon en wat er in tussentijd is gebeurd. ‘’Het begon allemaal met het regeerakkoord in november 2017, er was een gevoel in de samenleving dat er iets moest terugkomen voor de dienstplicht die is afgeschaft. Niet iets wat verplicht is, maar we willen heel graag dat jongeren zich gaan inzetten in de samenleving. De maatschappelijke impact van jongeren is heel belangrijk. In januari 2018 is het project van start gegaan. Het jongerenpanel onder de leiding van NJR is in het leven geroepen om de visie van de MDT meer vorm te gaan geven. De drie ambities die bepalend zijn voor dit project zijn: eigen talenten ontwikkelen, impact: bijdragen aan de samenleving en ontmoeten. Het is van de grond gekomen met 41 proeftuinen. Proeftuinen zijn dus de plekken door heel het land waar jongeren zich kunnen inzetten voor deze ambities. Het is gaan vliegen. In september van dit jaar zaten er tienduizend jongeren in proeftuinen verspreid door heel het land. Dat hebben we met elkaar gedaan. De jongeren die we bereikt hebben zijn heel divers, jongeren die het zwaar hebben gehad kunnen dit als opstapje gebruiken, maar ook in een tussenjaar om je te oriënteren voor een vervolgstudie, om vaardigheden te leren en iets terug doen voor de maatschappij. In maart dit jaar kwamen er weer 34 proeftuinen bij en in oktober gingen elf gemeentes meedoen. Vanaf maart komend jaar gaat het officieel van start en zijn we niet meer aan het experimenteren. Het nieuwe logo en de huisstijl van MFT zal vanaf dan in gebruik genomen worden.’’

Het ontwikkelen van het nieuwe logo is niet in een dag tot stand gekomen. Op de banners in de zaal is een heel oud logo te zien, dat bewijst dat het een heel proces is geweest. Izy Dekker (19) is lid van het landelijke jongerenpanel en vertelt over de totstandkoming. ‘’We zijn in gesprek gegaan met campagne bureau Roorda, daar hebben we onze ideeën en visie voorgelegd. Het panel bestaat uit zo een twintig jongeren en ieder vertegenwoordigd een eigen achterban en daaronder hebben we van tevoren een onderzoek uitgezet. De logo’s worden dus breed gedragen kunnen we concluderen.‘’ Julie Heuff (18), is ook lid van het landelijke jongerenpanel: ‘’Over de kleuren ben ik nog niet helemaal te spreken, ik vind het een beetje vreemde tinten maar de basis is goed.’’

Niet alleen het jongerenpanel heeft bijgedragen aan het ontwerpen van het logo, ook proeftuinen zijn met elkaar om de tafel gegaan. Erik-Jan Hakvoort van Proeftuin Guido: ‘’Bij het logo krijg ik direct een nostalgisch gevoel, toen ik een klein ventje was had ik zo een soort blokkendoos, dan moest je de juiste vormpjes in het juiste gat doen en alleen dan past het. Het logo staat voor mij voor verschillende jongeren met allemaal andere ideeën die allemaal binnen een MDT passen en op die manier hun eigenheid kunnen vinden.’’ Hakvoort heeft leerlingen uit 4 en 5-havo gevraagd wat zij van het logo vonden, voor het bekend werd gemaakt. Reacties die hij kreeg waren ‘’vet’’ en ‘’geweldig mooi’’, toch bleven de leerlingen kritisch en waren ook zij nog niet helemaal tevreden over de kleuren.