Tijdens ‘Het Grote Verkiezingsdebat’ in theater Santbergen gingen twaalf Noord-Hollandse politieke partijen met elkaar in debat over zes provinciale onderwerpen. Dit was op het oog van de Provinciale verkiezingen. Ook werd er gedebatteerd over de infrastructuur in Noord Holland. Tijdens het felle debat tussen de VVD, CDA, Ouderenpartij Noord-Holland en SP, interrumpeerde Ines Kostić (Partij voor de Dieren). Ze gaf aan dat: “Meer asfalt niet helpt tegen files”

Waar is het op gebaseerd?
In het debat heeft Kostić het over een onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) van Amsterdam. Achteraf legt ze uit aan deze nieuwssite dat ze hiermee doelt op de uitspraken van wetenschapper Erik Verhoef van de VU Amsterdam. Daarnaast benoemt ze nog een aantal artikelen die haar uitspraak ondersteunen, zoals een interview van Brandpunt+.

Klopt het?
De onderzoeker Verhoef geeft op de site van de Vrije universiteit van Amsterdam aan dat er de afgelopen tien jaar een behoorlijke uitbreiding is geweest van de wegcapaciteit. Volgens cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek(CBS) is de totale lengte van de Nederlandse wegen vanaf 2001 met 9500 kilometer gestegen. Ook van 2017 tot 2018 is lengte van de wegen in Nederland met ongeveer 400 kilometer gestegen, dat is een stijging van 0,3%.

Het ANWB bericht op haar site in 2018 dat het aantal files met 20% is gestegen ten opzichte van 2017. Deze beide stijgingen zeggen niet erg veel over elkaar. Maar onderbouwen de stelling van de PvdD-politicus wel. Want ondanks dat de lengte van de wegen groter wordt, toch blijven er files komen.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat uitbreiding van de wegcapaciteit niet geschikt is om ophoping in het verkeer te bestrijden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een toename van wegen zorgt voor meer bestuurders op de weg. Ook blijkt dat bij nieuwe rijbanen, mensen nog steeds op andere wegen blijven rijden.

Dat er opstopping op de wegen blijven ontstaan ondanks dat er meer ruimte is gecreëerd, is iets wat Verhoef ook herkent. Zo vertelt hij op de website van de VU Amsterdam dat mensen hun gedrag aanpassen als er meer ruimte op de weg komt. “Dat kan veel oorzaken hebben. Op korte termijn kan het zijn dat mensen die het openbaar vervoer namen toch weer in de auto stappen. Het kan ook zijn dat mensen die het tijdstip van weggebruik hadden aangepast weer teruggaan naar de spitsuren. Op de langere termijn kan het zijn dat mensen een woning verder van hun werk accepteren, of een baan verder van hun woning accepteren.”

Conclusie:
Het klopt dat een toename van wegen niet helpt om files te bestrijden. Het zorgt juist voor meer automobilisten. Zo blijkt dat ondanks dat er een toename is aan de lengte van de Nederlandse wegen, de files ook blijven toenemen. De uitspraak van Ines Kostić is dus waar.