Dit interview gaat over Claudine Hoogerheijde haar winkel ‘Mevrouw Groen’. ‘Mevrouw Groen’ bestaat tien jaar en dat viert ze met al haar klanten! Speciaal voor dit jubileum organiseert ze een loterij met mooie prijzen. Deze prijzen zijn gesponsord door haar partners speciaal voor dit evenement. Bij elke twintig euro die je uitgeeft in de winkel krijg je een lot waarmee je elke dag kans maakt op prijzen. Maar hoe is dit succes zo gekomen en hoe bouw je zo’n bedrijf op?

‘Mevrouw Groen’, oftewel Claudine Hoogerheijde, begon haar zaak tien jaar geleden in de economische crisis. Hiervoor werkte ze in de makelarij, maar dat lag haar niet. ‘‘Ik werkte in een tijd dat je huizen móést verkopen, alleen ben ik geen commerciële verkoper dus lag dit mij niet. Ik moet wat gaan doen wat mij gelukkig maakt. Een sociale verkoper, dat is wat ik ben. In de avond ontwierp ik al kinderpyjama’s voor een bedrijf. Van de een op andere dag heb ik toen mijn baan op gezegd en ben ik in een kinderwinkel gaan werken om mijn creativiteit toe te passen. Zonde van mijn studie zeiden mensen tegen mij, maar in een kinderwinkel werken dat is wat ik leuk vind. Het sociale contact en het kwebbelen met klanten dat maakt mij vrolijk,’’ zei Hoogerheijde.

Uiteindelijk beslist ze haar eigen kinderwinkel op te starten genaamd ‘Mevrouw Groen’. ‘‘Mijn moeder overleed aan kanker en ik zat met drie kinderen en een man. Mijn moeder had dit idee om na haar pensioen een kinderwinkel te openen alleen is dat er nooit van gekomen. Toen zei mijn man dat wij het samen moesten doen en omdat ik al in de branche zat vond ik mijn weg. Ook hadden wij zoiets van zolang we onze kinderen te eten kunnen geven dan kan dit, daarom konden wij deze winkel ook openen in de economische crisis.’’

De winkel begon, allereerst kochten ze het pand op de ‘s-Gravelandseweg nummer 46. Dit knapte ze op met felle kleuren en vulde de winkel met zoveel mogelijk zelfgemaakte meubels. Deze meubels waren gemaakt door de man van Claudine. Hij stond destijds ook wel bekend als ‘‘the handyman’’. Daarbij gebruiken ze geen reclame en hadden ze geen webshop. ‘‘Wij doen niet aan reclame, omdat ik vind dat je het geld beter in je producten kan steken. Desondanks doe ik wel veel via social media. Dit zorgt ervoor dat ik ook opgepikt ben buiten Hilversum. Ik heb nu een vaste groep klanten die regelmatig terugkomen. Dit gebeurt natuurlijk ook doordat ik geen webshop heb. Ik hou namelijk van het sociale contact dat ik heb met klanten en als ik een webshop begin raak ik dat kwijt,’’ aldus Hoogerheijde.

De boodschap die ze probeert te geven met haar winkel is dat niemand zoveel spullen nodig heeft en dat het allemaal stukken duurzamer kan. Hierdoor weigert ze ook mee te doen met Black Friday bijvoorbeeld. Haar mening hierover is: ‘‘De consument van nu is gewoon verpest en als mensen bij mij korting vragen dan gaat dit van mijn salaris af. Veel mensen hebben dat niet door. Mijn producten zijn iets duurder, omdat ze nou eenmaal duurzaam zijn. Ze hebben waarde en uiteindelijk gaat het veel langer mee. Daarom vraag ik mij af waarom we zo veel moeten kopen. Het is niet nodig en het produceren van al die spullen kost ontzettend veel energie als je het voor een lage prijs wilt hebben. Overconsumptie is een probleem in mijn ogen en daarom wil ik de consument wakker schudden voor de gekte rondom deze overgewaaide impulsieve koophype. We hebben maar één planeet en daar moeten we zuinig op zijn.’’ Uiteindelijk was de dag van Black Friday haar beste dag ooit. Ze heeft de hoogste omzet gemaakt en mensen steunen haar met de keuze om niet mee te doen aan Black Friday.

Hoogerheijde is nog lang niet van plan om te stoppen en wil nog jaren doorgaan. Haar Black Friday statement gaat verder dan haar eigen winkel, en daar is ze trots op. Ze is blij met haar klantenkring en wil deze dan ook niet meer kwijt. Kinderen zien opgroeien die al vanaf dat ze nul maanden waren langkwamen maakt ze iedere dag mee en dat vindt ze prachtig. “Plak die volgende tien jaar er maar vast aan, want mij wegkrijgen gaat niet lukken!”