HILVERSUM – De huidige 24/7 samenleving vergt veel van de mens en leidt steeds vaker tot burn-outs en overwerkte mensen. Veel bedrijven sturen hun werknemers daarom naar een spirituele training met een Oosterse achtergrond. Zoals mindfulness, dat haar wortels heeft liggen in het boeddhisme en waar aandacht centraal staat. Een kijkje bij een bedrijfstraining mindfulness.

Bij binnenkomst van het gebouw hangt er een kalme sfeer. De geur van koffie en rustig pratende mensen geven een goed gevoel. De werknemers van het bedrijf lopen een voor een naar binnen en verzamelen zich in de ontmoetingsruimte, waar ze een kop koffie nemen. De trainer heet iedereen welkom en vraagt hoe iedereen zich voelt. Ze wil dat iedereen comfortabel is voor de sessie begint. Er wordt nog meer gesproken en de laatste slok koffie wordt gedronken. Het bedrijf heeft een op maat gemaakte training met als hoofddoel het verminderen van stress.

De zaal gaat open. Er liggen matjes met een kussen op de grond. De zaal heeft een fijne temperatuur en door de belichting en de ruimtelijke ordening een warme, open uitstraling. Om de sessie te beginnen vraagt de trainer iedereen rustig te gaan zitten. De sessie begint met het richten van de aandacht op de ademhaling. “Luister naar je lichaam en leg de focus volledig op het ademen. Adem in door de neus en adem uit door de mond,” zo laat de trainer weten. Een werknemer kijkt af en toe wat om zich heen terwijl de rest zich mee laat slepen in de oefening. De trainer doet een korte ronde van reflectie.

De volgende oefening draait om bewust bewegen. “Beweeg langzaam en ben je bewust van hoe je beweegt. Leg de aandacht volledig op je beweging. Kijk naar hoe je loopt.” Vier werknemers lopen langzaam en richten zich compleet op de beweging. Ze kijken naar de benen en armen en hoe dit in verhouding met elkaar staat. Twee werknemers hebben moeite met het langzaam bewegen en lopen er een beetje klungelig bij. Er wordt verteld wat voor effect de oefeningen op het brein hebben en hoe dit in verhouding staat met het reduceren van stress. De trainer legt uit hoe de twee werknemers hun aandacht beter kunnen richten op het lopen.

“We gaan nu mediteren met drie focuspunten. Focus je op het zitvlak waar je lichaam in contact komt met de grond, voel hoe je gewicht is verdeeld. Breng aandacht naar je bovenlichaam en zorg dat je een rechte rug hebt. Focus je op het punt waar jij je adem het beste kan voelen en keer steeds terug naar dat punt.” De werknemers zijn allemaal stil en de aandacht ligt volledig bij het focussen. De oefening is klaar en de gezichten van de werknemers stralen rust uit. Ze verwerken de sessie ieder op hun eigen manier. Een werknemer lacht van voldoening, een ander sluit haar ogen.

De trainer introduceert een coping oefening. De werknemers kijken aandachtig naar de trainer en luisteren naar de aanwijzingen. Het doel van de oefening is om bewust met stress om te kunnen gaan. De werknemers moeten zich bewust worden van wat zij ervaren. Ze denken na over eventuele emoties en erkennen wat zij waarnemen. De aandacht gaat weer naar waar zij de ademhaling het beste voelen. Af en toe dwaalt dezelfde werknemer als voorheen weer een beetje af van de oefening. De trainer vraagt nu of men zich bewust kan worden van het lichaam en niet alleen van de adem. Meerdere werknemers kijken vragend naar de trainer, ze krijgen de aandacht niet op de juiste plek.

De trainer vraagt iedereen te gaan staan voor een Hatha yoga oefening die fungeert om het lichaam sterk en soepel te maken. De werknemers doen lichte rek- en strekoefeningen. Vrijwel iedereen kijkt wat moeilijk bij de oefening. Het soepel maken van het lichaam is niet de meest aangename opdracht. Er wordt nog even gesproken over de ervaringen van de deelnemers. De werknemers kijken tevreden en kalm en daarmee eindigt de training.