Vrijdag start de maand van “Nederland Leest.” Bibliotheek Hilversum doet hier ook aan mee. Het thema van dit jaar is duurzaamheid. De maand november zal volledig in het teken staan van het thema.

Nederland Leest is een van de grootste leescampagnes van Nederland. Het doel van de campagne is om te laten zien dat literatuur een breed publiek aanspreekt. Volgens Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek is lezen voor iedereen en dat moet gestimuleerd worden. De stichting wil het stimuleren door elk jaar een gratis boek, wat past bij het thema, uit te delen. Het boek van dit jaar is “Winterbloei” van Jan Wolkers. 

Komende zaterdag is de aftrap van de campagne met de openingsfilm “normal is over” in het theater van de bibliotheek. Zaterdag 9 november is er een informatiedag met kleine en grote bedrijven uit Hilversum die zich bezighouden met duurzaamheid. Ook de Wereldwinkel, een winkel die zich sterk maakt voor eerlijke handel, komt vertellen op de informatiedag. De maand sluit af met “no time to waste” in het BIEBcafé. Dit is een gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over duurzaamheid.

Jaqueline Boerebach organiseert projecten en evenementen in de Bibliotheek Hilversum. “Wij vinden het een mooi thema om ons mee bezig te houden”, vertelt Boerebach. Elke bibliotheek mag zelf bepalen wat ze met het thema doen. “Wij willen het begrip duurzaamheid zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen. De bibliotheek is een plek waar alle soorten mensen van de samenleving samenkomen,” aldus Boerebach.