Vorige maand opende Jim James voor het eerst zijn deuren aan de ’s-Gravelandseweg. Barbiers, tattookunstenaars en cosmetische behandelingen komen hier samen in één luxueuze salon. Dat zie je niet vaak. Elisa Huese, mede-oprichtster en de partner van eigenaar James Noter, vertelt meer over het concept van Jim James.

Wat is Jim James?
“Jim James is eigenlijk een totaalconcept van verschillende diensten onder één dak die samenkomen in een lounge. De lounge dient als een prettige wachtruimte, maar je kunt hier ook terecht voor een hapje en een drankje.”

Je kunt hier dus zelfs een hapje eten?
“Nog niet, maar dat zijn we nu allemaal aan het regelen. Zelf hebben wij geen keuken, maar wij willen gaan samenwerken met verschillende ondernemers hier in de buurt. Het is wel het doel om wat meer te kunnen bieden dan alleen maar een kopje koffie, vooral voor de mensen die hier bijvoorbeeld wat langer zijn voor een tattoo. Dat ze niet het gevoel krijgen dat ze weg moeten, maar dat we hier gewoon een omgeving creëren waar mensen graag zijn. Daar past een hapje eten ook bij. Het is wel belangrijk dat het past binnen wat hier mag, dus we zullen bijvoorbeeld geen alcohol schenken. Wat hier eigenlijk achter zit, is dat het hele concept van Jim James bestaat uit verbinden. Verbinden van verschillende diensten, achtergronden en ondernemers in de buurt. Jim James werkt alleen met freelancers, wij hebben een ruimte waar zij gebruik van maken en zo verbinden we elkaar, maar ook de verschillende diensten. Zo is dus ook het idee van samenwerken met ondernemers ontstaan om iets te eten te serveren, voor als je bijvoorbeeld voor een tatoeage hier wat langer in huis bent. Dat je niet drie keer tussendoor de deur uit moet om iets te eten te halen.”

Wat is het voordeel om de barbiers, tattooartiesten en artsen voor cosmetische behandelingen allemaal in één salon bij elkaar te hebben?
“Het samenvoegen van diensten is voor iedereen voordeliger. Je ziet het ook steeds meer met de opkomst van foodhallen, maar er zijn bijvoorbeeld ook veel nagelstylistes die nu de verzorging van wimpers aanbieden. Iedereen moet zijn krachten een beetje bundelen om sterk te staan en dat is precies wat Jim James doet. De klanten van de tattooartiesten hebben misschien weer interesse in een knipbeurt, de mensen die hier juist komen voor een knipbeurt zien bijvoorbeeld dat het helemaal niet zo spannend is om een tatoeage te laten zetten. Zo zijn er regelmatig klanten die tijdens een knipbeurt vertellen dat ze al een tijdje nadenken over een tattoo en dan is toch het voordeel dat die tattooartiest hier in huis is, dat je meteen kan overleggen en een vrijblijvend consult kan inplannen.”

Jullie zijn zeven dagen per week geopend en hebben ruime openingstijden, dat kom je niet altijd tegen in deze branche. Hoe komt dit?
“Supermarkten zijn tegenwoordig ook open tot tien uur ’s avonds. In het begin vroeg iedereen zich af waarom, maar nu is het niet meer weg te denken. Mensen zijn druk, het is toch vaak passen en meten om tussen de drukte door naar de kapper te gaan. Vandaar de ruime openingstijden, we hopen dat mensen daar de makkelijkheid van gaan inzien.”

Elke stad heeft een uniek concept waar je geweest moet zijn, zo staat op jullie website. Waarom moet je bij Jim James geweest zijn?
“Jim James is qua uitstraling iets wat er mooi en gelikt uitziet, maar tegelijkertijd ook aanvoelt als een plek die je kent in een dorp: je kent de mensen, je weet wat je kunt verwachten. Wij vinden het belangrijk dat alles klopt. Vaak als je naar de kapper gaat, dan is het toch passen en meten in een druk schema. Als je dan tijd maakt voor jezelf, dan moet het ook wel echt voelen als tijd voor jezelf. Het is natuurlijk starten en veel investeren in mensen ontmoeten, de tijd nemen om je plekje te vinden in een dorp als Hilversum. Wel zijn er alweer veel klanten teruggekomen, dus dat is een goed teken.”

Denken jullie al na over een uitbreiding van het concept?
“Wij sluiten zeker niet uit dat we dit concept willen uitbreiden, maar we willen eerst alle puntjes op de i zetten. Er zijn al plannen om het concept uit te breiden of naar een andere plek toe te brengen, maar dat ligt nog open. Wij moeten gewoon eerst deze drie diensten lekker sterk neerzetten, uitbreiden kan altijd nog.”