Woningcorporatie Het Gooi en Omstreken zet sinds 2018 wooncoaches in om ouderen beter te ondersteunen bij vragen die zij hebben rondom hun woonsituatie. Dit project is in samenwerking met collega-corporaties Dudok Wonen en de Alliantie, huurdersorganisaties en de gemeente Hilversum. Om wat meer achtergrond en kennis te krijgen over de taak van een wooncoach, beantwoorden wooncoaches Adelheid Ossewaarde en Azmani El balloute van Het Gooi en Omstreken een aantal vragen om meer informatie te geven over hun functie. 

Wat houdt een wooncoach zijn eigenlijk in?
“De wooncoach adviseert oudere huurders over passend en prettig wonen. Tijdens de gesprekken wordt er besproken hoe mensen graag willen wonen en wat zij hiervoor nodig hebben. Verder geven we antwoord op diverse vragen over woon-, zorg- en welzijnszaken. De wooncoaches verzamelen door de gesprekken die zij voeren met de huurders een schat aan informatie over woonbehoeften van oudere inwoners. Deze data is ook zeer waardevol voor de gemeente zodat ze met de woonwensen van de senioren rekening kunnen houden.”

Waarom is dit bedoeld voor voornamelijk 65-plussers?
“Bewoners van 65 jaar en ouder moeten en willen vaak langer zelfstandig wonen. Dit kan diverse vragen oproepen. De wooncoach denkt graag mee en geeft advies over hoe men langer prettig in hun eigen huurwoning kan blijven wonen en maakt samen met de bewoner een plan van aanpak.”

Wanneer kunnen mensen bij een wooncoach terecht?
“Dat gebeurt meestal als de kinderen de deur uit zijn en het huis te groot is geworden en traplopen of de tuin bijhouden steeds moeilijker wordt. Het kan ook zo zijn dat men vragen heeft over de toekomst. Dat zijn momenten waarop oudere huurders in gesprek kunnen gaan met een wooncoach van woningcorporaties de Alliantie, Dudok Wonen en Het Gooi en Omstreken.”

Hoe helpen jullie deze mensen precies?
“De wooncoach helpt en geeft advies over aanpassingen in huis. Of als mensen een ander huis zoeken, informeert de coach simpelweg hoe men zich kan inschrijven bij WoningNet, de website waar alle sociale huurwoningen aangeboden worden. Het is belangrijk dat onze bewoners zo lang mogelijk prettig en zelfstandig wonen en onderdeel zijn van de samenleving. Bij voorkeur in een woning die goed past bij hun levenssituatie. ”

Wat is het voornaamste obstakel bij het zoeken naar de ideale woonsituatie?
“Vaak weten bewoners niet precies wat de mogelijkheden zijn qua wonen. Daarnaast willen ze hun familie of vrienden liever niet tot last zijn en durven ze daarom niet altijd om hulp te vragen. De wooncoach kan de zorgen wegnemen door de juiste informatie te verstrekken.”

Hoe lang duurt het ongeveer om iemand aan een nieuwe woning te helpen? 
“Het is absoluut niet de bedoeling om mensen uit hun huis te zetten. Woont men nog goed, dan blijven ze er natuurlijk gewoon wonen. Het doel van het gesprek is om onze bewoners te vertellen wat de mogelijkheden zijn, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken voor eventuele aanpassingen van de woning, een verhuizing of hulp op het gebied van zorg en welzijn.”

Hoeveel kost het ongeveer om een wooncoach in te schakelen?
“Het gesprek met een van de wooncoaches bij de huurders thuis is vrijblijvend en gratis.”

Het project is gestart in Hilversumse Meent en nu ook in Hilversum Oost. De bedoeling is om de wooncoach snel in de hele regio te introduceren.