De Top2000 was ook dit jaar weer een succes. In een week tijd kwamen er 36.000 mensen op het café af. In 2018 waren dat er nog 32.000. Dat is een recordaantal bezoekers vergeleken met vorig jaar. Hoe dit kan en waarom de Top2000 nog zo’n succes blijft vragen wij aan Patrick van der Tol. Hij is projectmanager radio(events) bij NPO en organiseert de Top2000.

Waarom is de Top2000 nog steeds zo populair?
‘‘Ik denk dat het ligt aan de tijd van het jaar, het hoort bij de sfeer. Daarbij is het een lijst die zo bepaald is door de stemmers. Een andere lijst waar commercie geen rol speelt is er niet. Dat maakt ons uniek. Mensen horen wat ze willen horen en elke muzieksmaak komt voor in de lijst.’’

Hoe is de Top2000 bedacht?
‘‘Als Radio2 wilden wij wat unieks doen. Toen werd er in 1999 bedacht om rond de millenniumwisseling de beste 2000 platen te laten horen aan de luisteraar zelf. Het plan was hierbij om dit eenmalig te doen tussen kerst en de jaarwisseling. Uiteindelijk werd dit zo goed ontvangen dat het een traditie bleef. De luistercijfers braken alle records waardoor we hebben besloten om de Top2000 te herhalen, uiteindelijk werd het een feit. Wie nu aan Radio2 denkt, denkt al snel aan Top2000. Dit evenement is ook van plan om zo lang mogelijk te blijven. 10-11 miljoen luisteraars/kijkers krijgen wij met radio en tv. Elk jaar probeert de organisatie de Top2000 te verbeteren en te moderniseren.’’

Hoe bouw je zoiets van dag 1 tot nu?
‘’Het begon allemaal bij alleen de Top2000 uit te zenden op de radio in 1999. Uiteindelijk kwam door het grote succes de TV erbij en begon Matthijs van Nieuwkerk met de Top 2000 à Go-Go. Met vaste gast Leo Blokhuis. Uiteindelijk kwam in 2010 het café in Beeld en Geluid. Hierbij kunnen mensen live in de uitzending zijn en dansen op de hits die dan voorbijkomen. Het café is gebouwd doormiddel van een stellage die naar beneden is gehaald en waarop het café is gebouwd. Vanuit het hele land komen mensen hier naartoe.’’

Hoe was de eerste Top2000?
‘‘De eerste Top2000 was erg simpel, het ging via de radio. Mensen stuurde lijstjes met hun favoriete nummers in via de fax of post. Tegenwoordig gaat dit allemaal via het digitaal. In die tijd was er nog weinig interactie met het publiek. Tegenwoordig kan je via een sms’je de dj’s bereiken. Het eerste jaar met dat wij het café begonnen was een succes. Het idee was een bruin café. Dit gaf mensen een knus gevoel, waardoor de sfeer gezellig was. Pas later kwamen de dj’s in het café te staan, maar het interieur bleef hetzelfde als 10 jaar geleden.’’

Wat is het verschil met nu en vroeger?
‘’Vroeger was de radio-uitzending in een studio zonder het café. Tegenwoordig zenden de dj’s de radio-uitzending in het café zelf uit. Daarbij is er een glas geplaatst waardoor de dj’s veel meer de sfeer meekrijgen van wat er aan de hand is. Dat de Top2000 nu ook op tv is hadden wij ook niet zien aankomen. Door de massale drukte bij het café vindt er tegenwoordig voorverkoop plaats, maar die kaarten zijn al snel uitverkocht. Tijdens de week kunnen mensen nu kaarten kopen per dag. Elke dag is het uitverkocht en zit het café vol feestende mensen.’’

Mooiste herinneringen aan de Top2000?
‘’Toen ik een vroege dienst had, kwart over vijf ’s ochtends, kwam ik aanlopen bij de hoofdingang. Daar zag ik iemand wachten terwijl pas om zeven uur de deuren open gingen. Ik vroeg waarom hij hier al zo vroeg stond. Wat bleek is dat die meneer helemaal vanuit Maastricht kwam. De avond ervoor had hij al de trein gepakt. Vervolgens kwam hij om drie uur ’s nachts aan bij Beeld en Geluid. Dit laat wel zien wat voor passie mensen voor de Top2000 kunnen hebben. Voor deze man maakte wij dan ook een uitzondering en mocht hij al naar binnen om daar te wachten. Hij kwam gedurende de Top2000 week nog een keer, maar gelukkig niet zo vroeg.’’