Het is tien uur en een groep kinderen staat te popelen bij de cursusruimte in de Bibliotheek Hilversum. Ze komen hier voor de CoderDojo: een wereldwijd vrijwillig project waarbij kinderen leren programmeren. Mirjam Röling, medewerkster bij de Bibliotheek Hilversum en zogenaamde ‘champion’ van dit project, legt uit wat de programmeurs in spe deze ochtend gaan doen. Ze zijn vrij in het kiezen aan welke activiteit zij meedoen, waaronder het bouwen van een website, een spel maken of een robot programmeren.

De kinderen variëren in leeftijd tussen zeven en zeventien en jongens en meisjes zijn vrijwel gelijk vertegenwoordigd. Hun ouders nemen plaats in het café met een krant en een kop koffie uit de automaat terwijl de kinderen druk aan de slag gaan, bijgestaan door de ‘mentoren’, vrijwilligers met een passie voor computertechniek. In de cursusruimte, gevuld met laptops en desktops, beginnen de kinderen. Op de tafel liggen tal van papieren met uitleg.

Sommigen maken in ‘Scratch’ ­– programmeersoftware – een eigen website of zelfs een game: een ‘Spooky’ spel met heksen en vleermuizen. Hierbij leren de kinderen over het maken van achtergronden, ‘sprites’ (een 2D-afbeelding), bewegingen en scenario’s in games.

Anderen, aan een tafel buiten de cursusruimte, programmeren de ‘Ozobot’, een robotje die een pad met kleurtjes op papier kan volgen. Met stiften tekenen zij een patroon dat het robotje volgt, dit alles onder toeziend oog van de mentoren en de champion Röling. “Jongens, mag ik een tip geven?”, zegt ze tegen de drie jongens die in de weer zijn met de Ozobot. Ze laat ze zien hoe ze de robotjes gemakkelijker over het papier kunnen laten rijden.

Twee jongens komen de cursusruimte uit met hun zelf geprogrammeerde robot. Ze zetten de zogenaamde ‘mBot’ neer en laten hem een paar rondjes rijden. “Wow, wat goed zeg,” meent Röling. “Jullie kunnen ook proberen hem een rondje om de kast te laten rijden,” spoort ze de jongens aan.

De bibliotheek is officieel rond dit tijdstip nog niet geopend, maar een oudere dame is toch binnengelopen. Wanneer zij hoort dat ze pas om 11 uur haar boeken in kan leveren druipt ze teleurgesteld af.

De 26 kinderen zijn geconcentreerd aan het werk en praten af en toe rustig met elkaar.

Om elf uur is de bibliotheek geopend en stroomt het vol met bezoekers. Dit leidt de codeerders echter niet af en zij gaan gedisciplineerd door met het maken van onder andere een televisieprogramma, een filmpje of een online 3D-model. Dit 3D-model maken zij in ‘Tinkercad’, een designapplicatie -en website. Ondertussen krijgen de kinderen spekjes en limonade, waar ze zich te goed aan doen. Met een koptelefoon op kunnen de kinderen op de computer naar uitlegfilmpjes kijken over programmeren. Röling en de mentoren hurken bij de kinderen om extra uitleg te geven.

Om twaalf uur is de CoderDojo dan toch echt afgelopen en keren de kinderen terug naar hun ouders, die geduldig op ze gewacht hebben.  Mirjam en de mentoren ruimen de spullen op voor de volgende CoderDojo. De CoderDojo Hilversum streeft ernaar elke maand een keer geopend te zijn en de volgende editie vindt plaats op zestien december in het Roland Holst College.