HILVERSUM/DEN HAAG – Booggeluid is in Hilversum tegenwoordig al een algemeen begrip, de bewoners hebben er immers al acht jaar last van. Maar ze zijn er klaar mee. Een interview met Patrick Weening, voorzitter bewonersvereniging en Greo Weimer, wonend naast het spoor van het overlast gebied, over hun bezoek aan de Tweede Kamer waar ze de petitie over het booggeluid in Hilversum hebben ingeleverd.

Woont u ook bij het spoor waar last is van het booggeluid?
Weening: Ik woon er wat vanaf, maar als ik zomers in mijn tuin zit heb ik er last van.

Weimer: Ik woon vlak naast het spoor, ik heb er dagelijks last van. Vroeger werden er kolen gelost, liepen er olifanten en kamelen van het circus, dat valt allemaal niet te vergelijken met het booggeluid.

Hoe erg is het geluid, is het gewoonweg vervelend of doet het pijn?
Weening: Het is een heel hoog frequent geluid en het houdt in Amersfoortboog heel lang aan. Dat is uitermate vervelend, zeker als je het 4 à 5 keer per uur hoort. We hebben nu zelfs extra treinen omdat er besloten is dat de Betuwelijn moet worden opgeknapt. Langs Hilversum komt nu het extra verkeer. Allemaal vrachttreinen die ’s nachts rijden, het booggeluid wekt de bewoners naast het spoor nu nog vaker.

ProRail wil 100.000 euro beschikbaar stellen om het probleem om te lossen. Gemeente Hilversum moet hierbij wel 70.000 euro bijleggen per jaar om de onderhoudskosten te betalen. Gemeente Hilversum wil niet meewerken omdat zij vinden dat het niet hun verantwoordelijkheid is, omdat het de oorsprong van het probleem de schuld bij ProRail ligt. Vindt u niet dat dat gemeente Hilversum moet toegeven, omdat het nu al acht jaar duurt?
Weening: Nee, ik vind dat de gemeente groot gelijk heeft. Bovendien hebben we de gemeente sterk afgeraden om op deze deal in te gaan. Het is gewoon de ‘bloody limit’ dat ProRail overlast veroorzaakt en daar een verdienmodel uit creëert. ProRail is de enige die onderhoud aan het spoor mag verrichten, die bekostigingen komen allemaal van onze belastingcenten. Gemeente Hilversum zou zeker niet 70.000 euro per jaar moeten betalen voor iets wat de schuld is van ProRail.

Wat vindt u van de houding die ProRail inneemt tegenover Hilversum?
Weimer: ProRail haalt zijn schouders op, leunt een beetje achterover en laat het erbij zitten. Ik vind de houding onprofessioneel. Het duurt nu al acht jaar, er mag weleens een oplossing komen.

Zijn er al oplossingen geweest in de afgelopen jaren?
Weening: Er was plan met het oliën van de rails in 2012, waarvan we van tevoren al wisten dat het niet gaat werken. En de wielrailconditionering die ze in 2013 hebben geprobeerd, dat heeft ook niet geholpen. Het project begon in september, dan is de lucht vochtig, en als het vochtig is, knarst het spoor minder. Bovendien is de zomer voorbij en zit iedereen binnen. De overlast was toen ineens veel minder, tot het ging vriezen en de lucht weer droog was, toen was het geluid terug.

Wat wilt u bereiken met de opkomst vandaag naar Den Haag?
Weening: We willen bereiken dat de minister in actie komt en dat de Sharon Dijksma de wetgeving voor de regeling voor booggeluid en overlast aanpast. Nu heeft deze wet alleen nog maar betrekking op rangeertreinen, maar dat is natuurlijk absurd. Voor reguliere treinen zou dit ook van toepassing moeten zijn, want deze veroorzaken in bewoonde gebieden natuurlijk ook geluidsoverlast. Bovendien hoop ik dat ‘Het booggeluid in Hilversum’ op de agenda komt bij het volgende debat.

Wat was jullie doel met het weglopen van het debat?
Weimer: We probeerden een statement te maken. Gemeente Hilversum laat niet over zich heen lopen.  De gemeente moet ProRail betalen om op het spoor te werken, terwijl ProRail het in begin december 2007 heeft veroorzaakt. Hoofdsecretaires Sharon Dijksma kwam weer met het plan om de gemeente de onderhoudskosten te laten betalen. Toen ze dat zei, waren we er klaar mee.

Hoe vond u het debat gaan?
Weimer: Ik vond het debat positief en negatief. Negatief omdat ProRail zich op deze manier zich er met een leien dakje vanaf maakt. Positief dat het toch besproken is in de Tweede Kamer en hopelijk meer aandacht krijgt.

Weening: Dit was niet waar we op hoopten, maar we gaan het hier niet bij laten zitten!